Árvíz

Bevált a mobil árvízvédelmi fal Szentendrén - Tarlósnak is tetszik

A város 2009-ben döntött arról, hogy az óvárost és azon belül a Duna-parti korzót olyan védművel óvják meg, amely láthatatlan, ha nincs árvízi helyzet.

2013.06.11 17:58MTI
Fotó: MTI

Bevált, "kitűnőre vizsgázik" a szentendrei a mobil árvízvédelmi fal, amely már negyedik napja tartja a megáradt Duna hatalmas víztömegét - mondta a város polgármestere kedden az MTI-nek.

Dietz Ferenc (Fidesz) kifejtette, hogy a szentendrei tetőzéskor - 796 centiméternél - 1,45 méterig ért a víz a 180 centiméter magas mobil falnál vasárnap délelőtt, és kedd délben is még 1,02 méternél tartott.

A városvezető hangsúlyozta, hogy a szakemberek egyöntetű véleménye szerint a Magyarországon még új árvízvédelmi rendszer, a 2013 márciusában elkészült mobil gát "hibátlanul működik" a Duna történelmi áradásakor.

A polgármester felidézte: a város 2009-ben döntött arról, hogy az óvárost és azon belül a Duna-parti korzót olyan védművel óvják meg, amely láthatatlan, ha nincs árvízi helyzet. A korábbi, 1965-ben készült gát jóval az utcaszint fölött volt, így a városnak megszűnt a kapcsolata a folyóval.

A belvárosi szakaszon 333 méter hosszan kiépült rendszernek köszönhetően a tereprendezés után teljes dunai panoráma fogadja a sétálókat, de a folyó felől is lélegzetelállító az óváros látképe - mondta Dietz Ferenc. Hozzátette, valódi turisztika szenzációt sikerült megvalósítani úgy, hogy közben a rendszer százszázalékos biztonságot is nyújt.

Kitért arra, hogy a védekezés nemcsak itt zajlik, a további hat kilométeres szakaszt is sikerült megóvni, hála a szentendrei önkénteseknek. A település vezetője elmondta: a mobilgát egy 2,5 kilométeres, 1,3 milliárd forintba kerülő gátépítés és -felújítás része, a költségből 700 millió forintot tett ki az árvízvédelmi fal. A beruházás teljes egészében támogatásból valósult meg, az építkezés 2012 augusztusában kezdődött.

Az ár levonulta után a szakemberek szétbontják, biztonságos helyre szállítják és folyamatos karbantartás mellett tárolják a mobil árvízvédelmi falat. A szakszerű összeszerelést két ember nyolc óra alatt tudja elvégezni.

Varjú Lajos, a kivitelező Swietelsky-Kötiviép'B Konzorcium projektvezető-helyettese kiemelte: maga a fal csupán a látványosabb része az új gátnak, mert alatta egy hatméteres vasbeton vízzáró fal van, valamint egy 80 centiméteres vasbeton szerkezet épült.

Az IBS IAH által gyártott fal elemei, a 20 centiméteres, egymásra helyezett gerendák különleges - alumínium, magnézium, szilícium - ötvözetből készültek, a fal teherbírása egy oszlopnál (4,5 négyzetméteren) 6,5 tonna. Ezért tudja a szerkezet a mostani hatalmas nyomást is állni - mondta.

A bajor cég nevéhez fűződik Köln árvízvédelmi rendszere, amely 9,3 kilométer hosszú. Az árvízvédelmi falra tíz év garanciát vállaltak.

Fotó: MTI

A szentendrei és a külföldi tapasztalatokat figyelembe véve bizonyos, hogy meg kell építeni a mobil árvízi védművet a Római-parton - mondta Tarlós István főpolgármester kedden.

Tarlós István erre utalva azt mondta, a szentendrei és a külföldi tapasztalatokat figyelembe véve bizonyos, hogy meg kell építeni a védművet a Római-parton. Szerinte a mobilgát "esküdt ellenségeinek" hitelességén sokat rontottak az árvízi tapasztalatok, mivel kiderült, mégsem a már védett lakóparkok miatt kell megépíteni a szerkezetet. A fakivágással összefüggésben jelezte: sokan most szembesültek azzal, hogy a parton néhány száz "csuklóvastagságú" fát kellene kivágni, szemben a Nánási út mentén álló évtizedes fasorokkal.

Tarlós István kijelentette, hogy a jövőben csak a helyi többséget tekintik civilnek, és már csak az árvízvédelmi, vízügyi és geotechnikai tudomány képviselőit fogják szakértőként kezelni. Várhatóan néhány napon belül nyilvánosságra hozzák a Magyar Tudományos Akadémia bizottságának többségi döntéssel hozott állásfoglalását is - tette hozzá.

A főpolgármester ismét beszélt arról, hogy a mobilgáttal párhuzamosan a nyúlgátat is meg fogják erősíteni.

A Margitszigeten először alkalmazott úgynevezett tengeri kígyóról szólva Tarlós István elmondta, hogy nagyon jók a tapasztalatok. A szerkezet 70 darab 20 méter hosszú és 90 centiméter átmérőjű tömlőből áll, amelyet először levegővel, majd vízzel töltenek meg. Egyetlen elem 13 tonna, s két egymás melletti kígyóval 1400 folyómétert védenek. Tarlós István hangsúlyozta, hogy a kígyó mentén sehol nem szivárog a víz a Margitszigeten.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.