Szekeres Nóri gyermekei is tudatos vásárlók

Sipos Peti fia okosabban vásárol, mint a mirigy-sztár

Pontosan 2555 általános iskolás vett részt abban a versenyben, amelyben az élelmiszerekkel kapcsolatos tudásukról kellett számot adniuk. Sipos Peti és Szekeres Nóri gyermekei is próbára tették magukat.

Sipos Peti fia és Szekeres Nóri gyermekei: vásárlásból jeles! képgaléria

2014.05.14 16:29ma.hu

Néhány héttel ezelőtt nagyszabású kampányba kezdett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH), hogy felmérje, mennyire tudatosan figyelnek az iskoláskorú gyerekek az élelmiszerekre a vásárlástól egészen odáig, hogy otthon a hűtőbe kerülnek. A felvilágosítással egybekötött kampány hat kvízsorból állt, amit a diákok hétről hétre tölthettek ki, a bennük szereplő kérdések egy része az ismeretekre irányult, de volt szép számmal olyan is, aminél nem volt "jó" vagy "rossz" válasz, inkább a hivatal szeretett volna tisztábban látni a szokásokkal kapcsolatban. Utóbbiak közé tartoztak az olyan kérdések, mint például ki milyen gyakran szokott vásárolni járni a szüleivel vagy akár egyedül, vagy hogy mennyire nézik meg a vásárláskor a termékek csomagolásán található információkat.

Fotó: Redlemon (A galériához KATT a képre!)

A kampány záróakkordjaként három szerencsés kisdiák átvehette a NÉBIH és a PontVelem.hu közös nyereményeit: egy egyhetes kalandtábort, egy digitális fényképezőgépet és egy okostelefont. Az eredményhirdetés és a felmérés tapasztalatainak ismertetése után a szakemberek a gyerekekkel és néhány ismert híresség gyermekeivel egy rögtönzött bemutatót is tartottak az elhangzottakkal kapcsolatban, Szekeres Nóra két gyermeke, Milán és Noa, valamint Sipos Peti fia, Gergő vásárolt be a belvárosi iskolában felállított képzeletbeli boltban, mégpedig a már jól ismert szabályokat figyelembe véve.

Tudta-e, hogy...

- érdemes előzetes bevásárlólistát készíteni, így nemcsak a fontos dolgokról nem feledkezünk meg, de nem vesszük meg azt, amire nincs szükségünk?
- mindig meg kell nézni a termék lejárati idejét és érdemes az összetevőket is ellenőrizni?
- a fagyasztott és hűtött termékeket elkülönítve kell szállítani, de nem azért, mert olvadáskor eláztatja a többi alapanyagot, hanem mert ilyenkor a fertőzést okozó baktériumok is könnyebben szaporodnak?
- a hűtőszekrény hőmérsékletét 4 Celsius-fok körül kell beállítani, és sose tegyünk be meleg ételt, csak ha az már szobahőmérsékletűre lehűlt?
- a hűtőben is elkülönítve kell tárolni az eltérő típusú ételeket, így csökkenthető az esetleges keresztszennyeződések kockázata? A nyers húst lehetőleg az alsó polcra kell tenni, mert a lecsepegő húslé megfertőzheti a fogyasztásra már kész sajtokat, gyümölcsöket.
- ha otthon derül ki, hogy romlott élelmiszert vettünk, azt vissza kell vinni a boltba, és érdemes bejelenteni a NÉBIH-nél, hogy más ne járjon pórul?
- a közhiedelemmel ellentétben a lekvár nem fogyasztható akkor sem, ha a tetején megjelent penészt lekanalazzuk?

Tudták például, hogy először a nem romlandó élelmiszereket tesszük a kosárba, a hűtést igénylő, esetleg fagyasztott ételeket pedig csak a vásárlás végén vesszük el a hűtőpultból, és ilyenkor nem árt már otthon felkészülni, bekészíteni egy hűtőtáskát, hogy hazáig ne romoljanak meg ezek az ételek sem. Bár a legtöbb gyerek úgy vélte, hogy erre csak azért van szükség, mert például a kiolvadt fagyi nem olyan gusztusos, mint a fagyott, a szakemberek hangsúlyozták, hogy sokkal fontosabb az olvadás során megjelenő baktériumok kiküszöbölése.

A gyerekekről kiderült, hogy sokszor még szüleiknél is tudatosabban viselkednek vásárláskor, igaz, a játékvásárlás során Nóri és a lányok csapata elsiklott a termékeken található szavatossági címkék ellenőrzése fölött, a Sipos Peti által vezetett fiúcsapat pedig nem nézte meg a termékek csomagolásának sértetlenségét. Ennek ellenére mindannyian ügyesen válaszoltak a feltett kérdésekre, és mind a kosárba, mind a hűtőbe helyesen rakták be az ételeket.

"A szülő szerepe fontos az élelmiszerekkel való ismeretszerzés terén" - magyarázta dr. Kasza Gyula, a NÉBIH szakértője. "Azok a gyerekek, akik elkísérik szüleiket a bevásárlásokra, helyesebben válaszoltak a kérdésekre. A nemek szerepe már gyermekkorban is kirajzolódik: a lányok sokkal tudatosabban észlelik és kezelik a kockázatokat, mint a fiúk, de mindannyiukat érdekelték ezek a kérdések. A tudatos fogyasztói magatartásra nevelést nem lehet elég korán elkezdeni."

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.