Nem készülnek bátor alkotások

Réz András szerint az Oscar-díj már elvesztette jelentőségét

Az ismert filmesztéta kemény kritikát fogalmaz meg az idei Oscar-díjjal kapcsolatban, bár nem elsősorban a díjazott filmek ellen emel szót, sokkal inkább összességében a manapság készülő alkotások ellen.

2012.02.27 16:29ma.hu / MTI

Helyi idő szerint vasárnap éjjel kiosztották a 2011-ben készült filmekért járó Oscar-díjakat, amely ugyan nem okozott nagy meglepetéseket, Réz András filmesztéta mégis kemény kritikát fogalmazott meg a gála után. A talán legismertebb hazai filmkritikusnak nem a díjazott alkotásokkal vagy színészekkel és egyéb filmes szakemberekkel van gondja, sokkal inkább a filmek minőségbeli változását, a mozikultúra átalakulását emelte ki az MTI-nek adott interjújában.

"Olyan, mintha kiszorulóban lennének a meghatározó, fajsúlyos filmek, és a kisebb jelentőségűek foglalnák el a helyüket. Nem készülnek bátor alkotások" - fogalmazott a legfőbb díjazottnak tekinthető A némafilmes című film kapcsán. A 30-as évek kezdeti filmes világát idéző, fekete-fehér és valóban némafilmes alkotás összesen öt aranyszobrot hozott el, köztük a legjobb film és a legjobb rendezés kategóriájában járó díjat.

"Mindenféleképpen mókás alkotás" - mondta Réz András, ám rámutatott, hogy a film elsöprő szakmai sikere egyértelműen azt jelzi: "furcsán fest a filmpiac". A sztori Réz szerint olyan, mintha Michel Hazanavicius rendező újragondolta volna az Ének az esőben című klasszikust.

Rámutatott arra is, hogy mivel a filmek manapság sokkal gyorsabban futnak ki a mozikból, mint régebben, az Oscar-díjak jelentősége is csökkent. Míg korábban egy-egy díjazott alkotás akár egy éven keresztül is becsábította a mozikba a nézőket, addig az utóbbi néhány évben nem ritka, hogy mire átadják a díjakat, a film már nincs is műsoron.

"A hagyományosan vett mozi ma már a tizenévesek világa lett" - folytatta Réz András. A komolyabb, "morálisan provokáló" filmek a televízióba szorultak, a mostani Oscar-gála díjazottjai között a szakember nem is látott olyan filmet, ami igazán nagyszabásúnak mondható. "Vissza fogjuk sírni a Szerelmes Shakespeare-t vagy az Amerikai szépséget" - fűzte hozzá.

Legfeljebb Woody Allen Éjfélkor Párizsban című vígjátéka méltó említésre, a vígjáték a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában zsebelte be az Amerikai Filmakadémia tagjainak elismerését. De ha egy mondattal kellene jellemezni az idei gálát, Réz úgy fogalmazott: a mostani filmek nem bátrak és hatásuk rövid távú, miközben "hiányzik belőlük az ambíció, hogy túléljék magukat".

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.