Nem ismerjük jogainkat

Razziázott a Fogyasztóvédelem

Az NFH célja volt egyrészről a kereskedők hibás áruval kapcsolatos kifogásintézésének ellenőrzése, másrészről pedig a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felderítése és megszüntetése. Rádöbbentek, van mit tenni...

2011.02.14 13:17ma.hu

Gyakran előfordul, hogy a megvásárolt termék a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, szétesik vagy nem úgy működik, mint ahogyan az a felek szerződése, a mellékelt jótállási feltételek, illetve a használati és kezelési útmutató alapján elvárható lenne.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság első alkalommal folyatott le országosan ilyen jellegű témában célzott és átfogó ellenőrzést. Az eredmények azt mutatják, hogy előzetes feltételezéseik sajnálatos módon helyesnek bizonyultak: a magyar kereskedői gyakorlat a fogyasztók minőségi kifogásaira nem mindig a hatályos jogszabályokban előírtaknak megfelelően reagál, kezdve azzal, hogy nem vesznek fel jegyzőkönyvet a minőségi kifogásról, vagy amennyiben mégis, úgy — a vonatkozó jogszabályi előírásokhoz képest — az hiányosan kerül kiállításra.

A minden szempont szerint magas kifogásolási arányok, valamint a helyszíni ellenőrzések és a fogyasztói panaszok alapján megállapítható, hogy sem a vállalkozások nagy része, sem a fogyasztók többsége nincsen tisztában a jótállásra, illetve a szavatosságra vonatkozó alapvető szabályokkal, valamint ezzel összefüggő jogaikkal és kötelezettségeikkel.

A vállalkozások közül leginkább a nagyobb áruházláncok ismerik a hatályos jogszabályokat és törekednek azok betartására.  A kis- és középvállalkozások esetében érzékelhető a törekevésük arra, hogy bővítsék az e körbe tartozó ismereteiket, de sokszor még a beszállítóik diktálta feltételek élveznek előnyt üzletpolitikájukban a fogyasztói érdekek helyett. A mikrovállalkozások vannak a jogszabályok betartása kapcsán a leginkább hátrányos helyzetben, hiszen ismereteik bővítésére korlátozottak a lehetőségeik, és a beszállítók által teremtett kiszolgáltatott helyzetükön sem tudnak könnyen változtatni.

Nem árt tudni, hogy az eladó és a fogyasztó közötti egyedi szerződéses jogvitában történő, így a szavatossági és jótállási igények megalapozottságáról és jogosságáról való döntés bírósági hatáskörbe tartozik, azonban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számos, ezen igényeknek a kereskedők által történő intézésével összefüggő kérdésben rendelkezik hatáskörrel. Továbbá az NFH rendelkezik hatósági jogkörrel a fogyasztók szavatossági és jótállási jogait érintő, a gyakorlatban jellemzően a jótállási jegyen vagy az üzlethelyiségben megjelenő félrevezető tájékoztatások, azaz a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok vonatkozásában.

Mindezekre tekintettel nem kétséges, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak a jövőben is különös figyelmet kell fordítania a szavatossággal és jótállással kapcsolatos témakörre. Tessék csak fogyasztói panasszal élni, ha jogos!

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.