Kádár János, leninizmus + BKV

Államügyész érvelt az Alstom mellett a nanterre-i bíróságon

Az Index információi szerint egy francia államügyész, Marie-Aimée Gaspari az Alstom álláspontja mellett érvelt a nanterre-i bíróságon, ahol a bankgarancia lehívásáról tárgyaltak az elmúlt év decemberében.

2011.01.04 18:22MTI

Az index.hu kedden a forrásaira hivatkozva azt írta: "kiderítették", hogy Tarlós István főpolgármester mire utalt akkor, amikor diplomáciai botrányról beszélt a bírósági tárgyalással kapcsolatban. Információik szerint az államügyészt az Alstom idéztette be bűncselekmény gyanújára hivatkozva, s a tárgyaláson Marie-Aimée Gaspari arra "szólította fel" a bíróságot, hogy az Alstomnak adjanak igazat, és a BKV ne hívhassa le a 37 milliárdos bankgaranciát.

Az Index szerint az Alstom ügyvédei nagyon élesen bírálták a BKV-t, többször utaltak Kádár Jánosra és a leninizmusra, majd azt állították, a BKV az oroszoknak akarta kijátszani a metrószerződést, ezért a kezdetektől fogva nem működtek együtt a francia Alstommal.

A BKV ügyvédei "nevetségesnek" tartották az Alstom vádjait, és úgy vélték, az államügyész felszólalása a bíróságon súlyos beavatkozás a két cég ügyébe. A nanterre-i bíróság december 9-én hallgatta meg a két felet, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását. Az Alstom azért támadta meg a BKV lépését, mert szerintük a szerződésbontás nem volt jogszerű, így a garanciák lehívása sem lehet az.

A következő tárgyalás két-három hónap múlva folytatódik. Tarlós István a döntést követő sajtótájékoztatón azt mondta, fellebbeznek a döntés ellen, és bár tovább folytatják az egyeztetést az Alstommal, megfontolják egy új tender kiírását is.

A BKV október 20-án jelentette be, hogy felmondja a szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeit gyártó Alstommal, mert a határidőig nem sikerült megszerezni a 2-es metróvonalra szánt Metropolis szerelvények végleges típusengedélyét.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság két nappal korábban, október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.


Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntése értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kellett szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett.

Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta, és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a BKV nem fért hozzá, mivel az Alstom egy francia bíróságon keresetet nyújtott be, mert szerinte a szerződés felbontása nem volt jogszerű, így a garanciák lehívása sem lehet az.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.