Fogyasztóvédelmi sorok

Ha nélkülünk száll fel a repülő - jogaink a reptéren

Rutinos repülők biztosan találkoztak már azzal az esettel, amikor nem fértek fel egy járatra, vagy a repcsi nem indult el, esetleg hatalmas késéssel kezdte meg útját.

2008.03.04 10:57ma.hu

De milyen lehetőségeink, jogaink vannak ilyen esetben? Mi van abban az esetben, ha törlik a járatunkat, vagy túlfoglalás történt, esetleg órákat kell várnunk arra, hogy a vágyott úti cél irányában elinduljon a repülő masina? Mit tehetünk amellett, hogy búsan integetünk a távolba és a felhők homályába vesző repülőnek?

Túlfoglalás

Nem egyszer előfordul, hogy több jegyet adnak el adott járatra, mint amennyi ülőhely van. Túlfoglalás esetén először önként jelentkezőket kell keresni, akik lemondanak az útról adott járattal - természetesen nekik másik gépen helyet kell biztosítani, amennyiben ez lehetséges. Ha nincs elég önként jelentkező, a légitársaság azonnali kártalanítás mellett visszautasíthatja a beszállást. A kártalanítás összege a repülőúttól függően 250-től 600 euróig terjed.

Túlfoglalás esetén az utas el is állhat az úttól, azaz a jegy árának teljes egészét visszakapja hét napon belül. Amennyiben átfoglalás történik - azaz más járatra kap helyet - a kártalanítás mértéke 50%-kal csökkenthető.

Várunk, várunk…

Ha járattörlés, késés vagy átfoglalás miatt várakoznunk kell, a légitársaság köteles biztosítani számunkra két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, illetve e-mail küldését, természetesen ingyen. Ugyancsak díjmentesen étkezést, frissítőket, adott esetben – egy vagy több éjszakai várakozás esetén – szállodai elhelyezést és szállítást kell biztosítania a reptér és a szálloda között.

Fontos tudnunk, hogy járattörlés esetén nem jár kártalanítás, ha az indulás előtt legalább két héttel tájékoztatta a légitársaság az utast a törlésről, két héten belüli értesítés esetén pedig amennyiben az eredeti menetrendhez közeli időben átfoglalást ajánlottak fel. Szintén nem jár kártalanítás, ha bizonyítani tudja a légitársaság, hogy rendkívüli körülmények okozták a törlést – például szélsőséges időjárás.

Fontos tudni!

Amennyiben alacsonyabb osztályon kapunk helyet, mint ahova jegyünk szól, a jegy árának bizonyos százalékát visszaigényelhetjük. Fordított esetben viszont a légitársaság nem kérheti tőlünk, hogy fizessük meg a magasabb osztályú jegy árát, ha csak ott tudtak minket elhelyezni. A légitársaság köteles tájékoztatni minket írásban a kártalanítás, illetve a segítségnyújtás szabályairól.

Ugyancsak kérés nélkül felvilágosítást kell adnia arról, hogy az eset kivizsgálására mely hatáskörrel rendelkező szervhez fordulhatunk. Ha azért utasítják vissza a beszállásunkat, mert például késve érkezünk a repülőtérre, akkor a korábban említett jogok nem illetnek meg minket. Jó tanács ezért: időben induljunk el a reptérre, számítva arra, hogy bármilyen akadály – közlekedési baleset, sztrájk – közbejöhet.

Következő Fogyasztóvédelmi sorunkban az utazási szerződésekről, az utazás során minket megillető lehetőségekről és jogokról olvashatnak. Addig is, amennyiben a témában vagy további fogyasztóvédelmi körben kérdése merül fel, keresse fel az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület honlapját (www.ofe.hu), illetve Tanácsadó Irodáit szerte az országban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.