Nem érti a VEKE

Horváth Csaba ígérgetés helyett számolni tanuljon meg inkább?

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint az MSZP főpolgármester-jelöltje rosszul számol, és felszínes ötletelésével lejáratja, ellehetetleníti a dugódíj bevezetésének tervét.

2010.05.04 12:23MTI

A fővárosi tömegközlekedés esetleges ingyenessé tételével kieső 68 milliárd forint nagyságrendileg több annál, mint amennyi a dugódíjból várható - állítja a VEKE keddi, az MTI-hez eljuttatott közleménye. Eszerint a dugódíjtól remélhető bevétel elmaradna a Horváth Csaba által prognosztizált 50-80 milliárd forinttól, ráadásul a felét elvinné az értékesítő és ellenőrző hálózat fenntartása és működtetése.

Az egyesület Horváth Csabának a keddi Népszabadságban közölt interjújára reagált. Ebben a politikus azt mondta: szó sincs blöffízű kampányfogásról, a dugódíj bevezetéséről szóló javaslata jól végiggondolt, komplex tervezet, amelyről "komoly szakértő nem nyilatkozott kedvezőtlenül".

A VEKE közleménye ezzel szemben rámutat, hogy az MSZP politikusa által említett évi 80 milliárdos dugódíjbevételhez - 250 munkanappal számolva - napi 320 millió forintot kellene beszedni.

Márpedig mivel Horváth Csaba az RTL Klubnak azt mondta, hogy a behajtás egyszeri díja nem haladná meg jelentősen egy buszjegy árát, így napi egymillió autósnak kellene dugódíjat fizetnie, ami irreális - olvasható a közleményben, amely emlékeztet: a Hungária-gyűrűn belülre mintegy 467 ezer autó hajt be naponta.

A közlekedési egyesület szerint mindez azt mutatja, hogy Horváth Csaba nem olvasta el a keddi nyilatkozatában idézett dugódíjtanulmányokat. A VEKE hangsúlyozza, hogy a Városkutatás Kft. által tavaly készített tanulmányokban nincs szó a BKV ingyenessé tételéről. Kiderül viszont belőlük, hogy a szerzők a tömegközlekedési alternatívák és a P+R parkolók hiánya miatt még hosszú távon is elvetik a városhatártól érvényes dugódíj bevezetését. Ráadásul bármely zónahatárnál vezetnék be a dugódíjat, a behajtó forgalom visszaesne, hiszen ez a célja az intézkedésnek. Horváth Csaba azonban "nem az autóforgalom egyébként kívánatos csökkenésével számol, hanem annak megháromszorozódásával", azaz vagy nem tud számolni, vagy ferdít - olvasható a VEKE közleményében.

Horváth Csaba, az MSZP főpolgármester-jelöltje pártjának majálisán jelentette be, hogy a szocialista párt 2013-ig díjmentessé tenné a közösségi közlekedést Budapesten. A politikus szerint ezt a parkolási díjbevételekből, valamint abból lehetne finanszírozni, hogy a fővárosban bevezetnék a környezetvédelmi zöldzónákat.

Ezek használatáért az autósoknak fizetniük kellene, így a főváros évi 50 milliárd forint bevételhez jutna. A javaslatot a fővárosi Fidesz-frakció komolytalannak nevezte, az LMP pedig kijelentette: az ötlet dilettáns vagy demagóg. Demszky Gábor főpolgármester az MTI-nek azt mondta: furcsa, hogy az a Horváth Csaba beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja kormánybiztosként még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal. A főpolgármester kijelentette: egyetért azzal, hogy dugódíjra néhány éven belül Budapesten is szükség lesz, és a bevételek egy részét a közösségi közlekedésre kell fordítani, olyan példáról azonban nem tud, hogy a dugódíj bevételéből ingyenessé tették volna a tömegközlekedést.

A VEKE szombati reakciójában szakmailag megalapozatlannak és nevetségesnek nevezte Horváth Csaba javaslatát, rámutatva, hogy a BKV szolgáltatásainak ingyenessé tétele "közgazdasági nonszensz".

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.