Gazdaság
Európai versenyhatóságok vizsgálták az influenszerek marketingtevékenységét
A vizsgált influenszerek döntő többsége több százezer követővel rendelkezik, de öt véleményvezér követőinek száma az egymilliót is meghaladta.
2024.02.15 01:30MTIA véleményvezérek negyede tartja be csak minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, az influenszerek negyede azonban soha, vagy csak ritkán teszi ki a kötelező tájékoztatást - ismerteti a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a témában végzett uniós vizsgálat eredményeit az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
Közölték: az Európai Bizottság és 22 tágallam valamint Norvégia és Izland fogyasztóvédő hatóságának közös akciója 2023-ban több mint félezer influenszer marketingtevékenységét vizsgálta.
Az ellenőrzött 576 véleményvezér 97 százaléka tett közzé kereskedelmi tartalmú posztokat, de erről csupán minden ötödik tájékoztatott, míg 38 százalék egyáltalán nem használta a kereskedelmi tartalomra utaló megjelöléseket.
Hasonló eredménnyel zárult a hazai vizsgálat, amelynek keretében a GVH nem versenyfelügyeleti eljárásban 28 magyar véleményvezér közösségi platformján (Instagram, Youtube, Facebook, TikTok) a megjelent tartalmakat tekintette át.
A vizsgált influenszerek döntő többsége több százezer követővel rendelkezik, de öt véleményvezér követőinek száma az egymilliót is meghaladta - írták.
Az influenszerek többsége (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig - tájékoztatott a GVH, hozzátéve, hogy többnyire az influenszer személyéhez valamilyen módon köthető termékek esetében marad el a reklámozás tényének feltüntetése.
Az esetek csupán harmadában volt megfelelően feltüntetve a tájékoztatás (pl.: #reklam vagy "szponzorált tartalom"). A vizsgált bejegyzések kétharmadánál csak további kattintás után, vagy nem a szöveg elején, a szövegbe beolvadó módon, bizonyos esetekben nem a közzétett videó teljes hosszában volt látható a reklámjellegre utaló információ - ismertették a vizsgálat eredményét.
Közölték: a versenyhivatal 2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlati tanácsokkal szolgál, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatásának, továbbá a GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak az érintettek.
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 0:30 Úton átkelő teknősökre figyelmeztet a természetvédelmi egyesület
- 21:17 David Copperfieldet szexuális visszaéléssel vádolják
- 20:24 Robbanás a szentpétervári katonai akadémiánál
- 19:36 Visszavonták a heves zivatarok veszélye miatt kiadott másodfokú riasztásokat
- 18:34 Drámaian megugrott a húsevő kór Japánban
- 17:26 26 éve eltűnt férfit találtak élve a szomszéd pincéjében
- 16:48 KIM: a nemzetközi kutatási kiválóságot ösztönzi a megújított OTKA-program 19 milliárd forintos kerete
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06