Brüsszel felnyomja az árakat

Háromezer euróval drágulhat egy új gépkocsi

Kemény pénzbüntetéseket helyezett kilátásba az Európai Bizottság azon autógyáraknak, amelyek nem fogják vissza drasztikusan új járműveik szén-dioxid-kibocsátását.

2007.12.20 09:03Világgazdság

A tegnap véglegessé vált brüsszeli javaslat értelmében az unióban eladott új személygépkocsik motorjának átlagos CO2-emisszióját 2012-re kilométerenként 130 grammra kell csökkenteni a jelenlegi 160-ról.

További, összesen 10 grammnyi kibocsátáscsökkentést kell megvalósítani egyéb alkatrészek (például a sebességváltók, a gumik, a légkondicionáló berendezések) működési hatékonyságának a növelésével, így az új gépjárművek teljes szén-dioxid-kibocsátása 2012-től kezdve nem haladhatja meg a 120 grammot kilométerenként. 

A szigorú határértékeket nem kell minden egyes típusnál teljesíteniük a gyártóknak, elég, ha a teljes termékskálájuk átlagában elérik a 130 grammos elvárást. Azon cégek, amelyeknek sikerül eme határ alá vinniük az átlagos emissziót, átadhatják a többletet a riválisoknak – nyilván jó pénzért. Ilyen „kvótavásárlásra” a limit túllépése esetére meghirdetett bírságok kényszerítik majd a gyártókat.

Azon cégek ugyanis, amelyek nem érik el 2012-re a 130 grammot, minden egyes eladott autó után annyiszor 20 eurós büntetést lesznek kénytelenek fizetni, ahány grammal az engedélyezett mérték fölött maradt az átlagos kibocsátásuk. A grammonkénti pénzbírság 2013-ra 30 euróra emelkedik, 2014-ben 60 euró lesz, 2015-ben pedig már 95.

A rendszer a kisebb, könynyebb és emiatt csekélyebb szén-dioxid-kibocsátású autókat gyártó cégeket részesíti majd előnyben a nehezebb, nagyobb, több üzemanyagot fogyasztó típusokkal szemben. A Peugeot, a Citroën és a FIAT tavaly átlagosan 144 grammra tudta csökkenteni autói kilométerenkénti emisszióját, ez egy év alatt 1,6 százalékos lefaragás. Ezzel szemben a három nagy német márka (a Daimler, a BMW és a Volkswagen) átlagos kibocsátása tavaly 0,6 százalékkal emelkedett, és elérte a 173 grammot – a növekedés elsősorban annak tudható be, hogy egyre nagyobb járműveket gyártanak.

Nem meglepő tehát, hogy a kötelező limitek bevezetésének először februárban közzétett ötletét az előkészítés során a német Günter Verheugen alelnök bírálta a leghevesebben az Európai Bizottságon beül. Szerinte az iparág által korábban 2008–09-re önként vállaltnál szigorúbb limit meghatározása veszélyezteti az uniós autógyártás versenyképességét, s ráadásul teljesíthetetlen is. Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos viszont azzal érvelt, hogy a plafon az unión kívüli gyártókra is vonatkozik.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (EAMA) „rendkívüli csalódottságát” fejezte ki a „példa nélkül álló, teljességgel elfogadhatatlan javaslat” miatt. Az iparág brüsszeli lobbiszervezete szerint az autógyártók „klímabüntetését” más, a kiotói kibocsátáskereskedelmi rendszerbe bekerült szektorokkal arányosan kellett volna megszabni. Az EAMA számításai alapján a Brüsszel által kilátásba helyezett rendszer akár háromezer euróval is emelheti az új személyautók árát.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.