Pénzügy

Pénzmosás ellen: fény derül a tényleges tulajdonosokra

A nyilatkozatra kötelezett jogi személyiségű ügyfelek nagy része már nyilatkozott számlavezető bankjánál tényleges tulajdonosáról, a törvényi határidő erre december 31-én jár le.

2014.12.11 15:37MTI

Januártól szigorúbb pénzmosás elleni szabályok lépnek életbe, a vállalatoknak év végéig nyilatkozniuk kell tényleges tulajdonosukról számlavezető bankjuknál, ennek hiányában nem indíthatnak banki műveleteket jövőre - közölte korábban a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Bankszövetség.

A pénzmosás elleni törvény 2013. július 1-jei módosítása nyomán a jogi személyiséggel rendelkező hazai vállalkozások és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, valamint az egyéb jogi személyek, például alapítványok, egyesületek képviselőjének 2014. december 31-éig írásban nyilatkozni kell számlavezető hitelintézetüknél tényleges tulajdonosukról, amennyiben ezt korábban nem, vagy nem a jogszabálynak megfelelő tartalommal tették meg. Ha nincs olyan természetes személy, aki az adott szervezet tényleges tulajdonosa volna, akkor a vezető tisztségviselők adatait kell rögzíteni.

Az MKB Bank ügyfeleinek 99,5 százaléka nyilatkozott a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény által előírt tényleges tulajdonosról és adatairól - közölte a bank.

A K&H Bank válasza szerint mindösszesen 90 olyan alapítvány és egyesület van, melyek nem felelnek meg az új törvénynek, de 2014. december 30-ára várakozásuk szerint az ő státuszuk is rendeződik.

A Raiffeisen Banknál az ügyfélkör nagyobb része már megtette a szükséges nyilatkozatokat.

Az OTP Bank válasza szerint az érintett ügyfélkör nagyjából 15 százalékától nem érkezett még nyilatkozat, összesen mintegy 195 ezer OTP ügyfélre vonatkozik az előírás.

Az Erste Bank közölte: több tízezer ügyfelet azonosítottak a nyilvántartásaikban, akik új nyilatkozattételre kötelezettek, amelyek közel felétől - túlnyomó többségük mikrovállalkozás - várják a nyilatkozatot.

Mindegyik pénzintézet kiemelte válaszában, hogy mindent megtesznek azért, hogy a december 31-i határidőig minden érintett ügyfél nyilatkozata rendelkezésre álljon. A bankok többsége számos információs csatornát igénybe vesz az ügyfelekkel való kapcsolatfelvételre, úgy mint postai levél, e-mail, netbank üzenet, telefonos megkeresés.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.