A különféle kockázatokat taglalja

Megjelent a PSZÁF fogyasztóvédelmi jelentése

Megjelent a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének idei második fogyasztóvédelmi jelentése, amelyben a hitelezési, befektető-védelmi és panaszkezelési kockázatokról ír a hatóság.

2012.12.18 11:47MTI

A PSZÁF szerint a lakossági hitelezéssel kapcsolatos főbb fogyasztóvédelmi kockázatok elsősorban a már fennálló hitelállományokhoz kapcsolódnak. A lakossági eladósodottság szintje még mindig magas, a fizetési késedelemmel rendelkező ügyletek aránya augusztusig tovább nőtt, majd ezen a szinten stabilizálódott. 

A lassú ütemben csökkenő, hosszú lejáratú hitelállományok és a még mindig jelentős háztartási devizakitettség kezelése a jelenlegi - és várhatóan a következő évekbeli - banki működés egyik kulcsfontosságú feladata. 

A szervezet jelentésében azt írja, hogy a fix árfolyamú végtörlesztés hatására a deviza alapú hitelállomány aránya a teljes lakossági hitelállományban - az árfolyamhatás kiszűrésével - a 2011. szeptemberi 60,3 százalékról 2012. január végére 54 százalékra (árfolyamszűrés nélkül 68,8-ról 62,5 százalékra) csökkent, azóta pedig lényegében stagnál. 

Az ingatlanjelzálog-fedezetű hiteleknél a végtörlesztés hatására az árfolyamszűrt devizaarány a 2011. szeptemberi 66,7-ról 2012. február végére 56,4 százalékra, októberre 54,6 százalékra változott. A PSZÁF tájékoztatása szerint az elmúlt fél évben a meglévő hitelállományok árazása rendszerszinten nem változott jelentősen, enyhe emelkedés a fogyasztási célú hiteleknél volt.
 
Fogyasztóvédelmi szempontból kockázatot jelenthet, ha ez az emelés nem támasztható alá a szerződési feltételekkel, ezért erre a PSZÁF a jövőben külön figyelmet fordít. Várakozások szerint a hitelezés a lakossági fogyasztási kölcsönök állományának bővülésével erősödhet ismét. A PSZÁF a felelős hitelezésre vonatkozó érvényes szabályok, így különösen a hitelezhetőségi limitek betartását várja el a pénzügyi szolgáltatóktól, mert fogyasztóvédelmi szempontból kockázatot jelenthet, ha az új hitelekkel a szolgáltatók a már eladósodott ügyfeleket célozzák meg.
 
A PSZÁF várakozásai szerint a 2009. évi 200 ezerről az idén várhatóan 300 ezer fölöttire nő a pénzügyi szervezetekhez benyújtott panaszok száma, és szektoronként jelentősen eltérő, hogy az adott intézmények ezek mekkora hányadát ítélték megalapozottnak. A panaszkezelés során elkövetett jogszabálysértések, problémák megoldására a PSZÁF - felügyeleti rendeleteket, panaszkezelési ajánlást és fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványt is magába foglaló - komplex intézkedéscsomagot dolgozott ki.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.