124 mil­liárd adófizetői forint

Rengetegbe kerülne a Malév felszámolása

A Malév Zrt. megmentésén több munkacsoport is fáradozik. Kiszámolták, hogy a nemzeti légitársaság felszámolása mintegy 124 mil­liárd adófizetői forintot emésztene fel.

2011.09.26 07:10ma.hu

Az egyetlen járható út a cég megmentése - írja a Magyar Hírlap.

A közelmúltban híre kelt, hogy a Malév Zrt. legutóbb távozott, bukott vezérigazgatója, Martin Gauss két másik szakemberrel egy tizenkét gépes flottából és egy mindössze négyszáz főből álló ,,mini Malév" projekten dolgozik. Ez a mások szerint több mint életképtelen elképzelés ugyanakkor messze eltér attól, amelyen egy másik szakértői csapat dolgozik. Ők ugyanis elszakadnak a létszám- és flottacsökkentésen alapuló - az utóbbi évtized során a különböző vezérigazgatók által irányított -, többször megbukott modelltől.

A munkacsoport első lépésben azt számolta ki, hogy mennyibe is kerülne a közvetlenül mintegy háromezer, a beszállítókkal és munkavállalóikkal együtt közvetve tízezer magyarországi dolgozónak munkát adó légiközlekedési vállalat felszámolása. A részletesen összeállított táblázat végén az szerepel: 124 milliárd forint adófizetői pénzt emésztene fel a Malév ,,kivezetése" a működő cégek piacáról. Ez a szám tehát a munkacsoport szerint megadja a választ is arra vonatkozóan, hogy mi lehet az egyetlen járható út a cég számára: a realitásokat alaposan szem előtt tartó, a piaci viszonyokat és a vetélytársakat is jól felmérő reorganizációs terv elkészítése. Ez a szakértői csapat ötéves időtávban tervez, és nem csökkenti, hanem épp ellenkezőleg, növeli a Malév méretét. Harmincgépes flottabővítésben és teljesen új, más légitársaságok által nem vagy alig repült desztinációk (célpontok) menetrendbe vételében gondolkodnak, amelyben helyet kapna a hosszú táv is - persze nem az amerikai kontinens irányába.

Ha a legfelsőbb döntéshozók belátják, hogy egy valóban életképes nemzeti légitársaságra van szüksége Magyarországnak, akkor ez utóbbi tervre adják áldásukat. Ez esetben a jövőben nem kell számítani az Európai Unió esetleges újabb eljárására sem.

A Napi Gazdaság információja szerint akár néhány napon belül tiltott támogatásnak minősítheti az Európai Unió a Malév állami feltőkésítését. A százmilliárd forintos közpénzből nyújtott ,,mankó" miatti uniós elmarasztalás a légitársaság végét is jelentheti.

Az uniós verdikt következménye ugyanis az lehet, hogy a 95 százalékos állami tulajdonban levő Malévnek vissza kell fizetnie az eddig kapott állami támogatást, amire a napi likviditási gondokkal küzdő cég nyilvánva­lóan képtelen. Mint ismert, a Malév tőkerendezéséről legutóbb két lépésben, júliusban és augusztusban döntött a társaság közgyűlése: első körben 4,5, a második ütemben pedig 18,5 milliárd forintos tőkeemelésről határoztak.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.