Durván környezetszennyezőek

Komoly bajunk lehet a reptereken

A napsugárzás eddig figyelmen kívül hagyott hatásának vizsgálatával kiderült, hogy a repterek jóval nagyobb veszélyt jelentenek környezetük légminőségére, mint azt korábban sejtették.

2011.05.12 15:31ma.hu

Nemrég került sor egy eddig még sosem készített felmérés elvégzésére; a tudósok az éppen várakozó repülőgépek sugárhajtóművei által a betonra fröcskölt olajcseppecskéket vizsgálták. A Pittsburgh-i Carnegie Mellon Egyetem kutatócsapata, élén Allen Robinsonnal, arra a felfedezésre jutott, hogy az apró folyadékcseppeket a nap olyan részecskékre bontja, melyek a levegőbe kerülve képesek behatolni az emberi szervezetbe, eljutva a tüdőbe és szélsőséges esetben akár az agyba is. Egy - konkrétan meg nem nevezett - repülőgép sugárhajtóművének szennyezését vizsgálva Robinsonék rájöttek, hogy habár a meghajtó teljes terhelés mellett főként szilárd részecskéket bocsát ki magából, alacsony teljesítmény esetén a fent említett, mikroszkopikus méretű cseppecskék válnak dominánssá. Utóbbi helyzet jellemzően a felszállás előtt, leszállás után alakul ki, amikor a repülőgép várakozik egy kapunál vagy a futópályára gurul ki illetve onnan tér vissza.

A kutatók 7 köbméteres, teflonbevonatú zsákba gyűjtötték össze a vizsgált repülőgép motorja által kibocsátott anyagokat. Amikor megtelt, kinyitották, és így közvetlen napsugárzásnak tették ki a zsákot. Ezzel olyan kémiai reakciókat indítottak be, melyekre hétköznapi reptéri körülmények között rendre sor kerül. Megfigyelésük szerint a kísérlet megkezdése után alig néhány perccel kölcsönhatás kezdődött a mikroméretű olajcseppecskék és gázok között - az oxidációs folyamat hidroxil gyököket szabadított fel. Utóbbiak visszafordíthatatlanul képesek károsítani az élő sejteket, ha érintkeznek vele.

Habár a jelenség fellép a motor magas terhelése esetén is, a vizsgált esetben 35-ször(!) több ilyen szennyező részecske keletkezését mérték a kutatók, ami tízszeresen haladta meg az előzetes, számítógéppel előjelzett értéket. Az amerikai Atmospheric Chemistry and Physics szaklapban nyilvánosságra hozott eredmények láttán Robinson elképedésének adott hangot: „Nem akartuk elhinni az adatokat, egyszerűen észbontó volt.”

Habár több tanulmány is vizsgálta már a repülőgépek közvetlen kibocsátását, de a Carnegie Mellon Egyetem kutatócsapata volt az első, amelyik megfigyelte a kibocsátás során keletkező részecskék napfénnyel való kölcsönhatását. Az új adatok nagyon fontos szerepet játszhatnak abban, hogy végre tisztán lássuk, pontosan milyen befolyással is vannak a légi járművek a helyi és regionális légminőségre. Különösen annak tekintetében érdekes a felmérés, hogy a földi (tömeg)közlekedésben érintett gyártók folyamatosan törekednek a kibocsátott szennyezőanyagok minimalizálására, ugyanakkor a repterek emissziója növekszik, jegyezte meg Ronald Henry, a Los Angeles-i Dél-Kaliforniai Egyetem környezetvédelemmel foglalkozó professzora. Habár a légikikötők okozta környezetszennyezés néhány kilométeren belül összpontosul, úgy tűnik, hogy az ultrafinom - ezáltal a tüdő számára leginkább káros - részecskék jelentős forrásának számítanak, ezzel pedig komoly egészségügyi kockázatot jelentenek a helyszínen tartózkodók számára.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.