Röntgensugár fedte fel az elrejtett lábat

Szenzációs felfedezés: Megtalálták a kígyó lábát!

Még 2000-ben bukkantak Libanonban arra a krétakori őskövületre, amely választ adhat a kutatóknak a nagy kérdésre: szárazföldi vagy vízi állat leszármazottja a kígyó?

2011.02.09 12:15MTI

A kutatásban a párizsi Természettudományi Múzeum, a grenoble-i székhelyű Európai Szinkrotron Sugárzási Létesítmény (ESRF), valamint a Karlsruhei Technológiai Intézet tudósai vettek részt.

A vizsgálatot végző francia és német kutatók reményei szerint az új adatok révén sikerül végre megválaszolni a kérdést, hogy szárazföldi, vagy vízi ősöktől származnak-e a kígyók. A kutatásról a Journal of Vertebrate Paleontology című szaklapban jelent meg tanulmány - olvasható a Science Daily tudományos hírportálon.

Fotó: Science Daily

A "lábaskígyóknak" összesen három őskövülete ismert. A most vizsgált kétlábú kígyóra Libanonban bukkantak még 2000-ben.

A Eupodophis descouensi fosszilis maradványai egy kettéhasadt 95 millió éves vékony mészkődarab belső felületei között oszlanak meg. Hiányzik a kígyó csigolyáinak egy része, levált a farka, amely a feje mellett helyezkedik el.

Ugyanakkor világosan láthatók a kígyó végtagjának csontjai: a szárkapocscsont, a sípcsont, valamint a combcsont. A medencecsonthoz kapcsolódó végtag mindössze 2 centiméteres, s vélhetően a kígyó életében nemigen használhatta.

Hogy megtalálják a mészkőben rejtőzködő másik lábat, a fosszíliát az Európai Szinkrotron Sugárzási Létesítményben vizsgálták meg. A tudósok a kórházakban alkalmazott komputeres tomográfiához hasonló rétegvizsgálatot, a laminográfiát alkalmazták, amellyel egész parányi elemeket is meg lehet a háromdimenziós felvételeken.

Fotó: Science Daily

A végtagok belső szerkezete nagymértékben emlékeztet a jelenkori szárazföldi gyíkok lábaira. A felvételek kimutatták, hogy rendelkezett térdízülettel, négy bokacsontja volt, ugyanakkor hiányoztak a lábtő-, valamint az ujjcsontok.

A kutatók úgy vélik, a kígyók azért veszítették el lábaikat, mert a végtagok nagyon lassan nőttek.