Őskori gourmand

A neandervölgyi ember főtt zöldségeket is evett

Főtt növények, zöldségek is voltak a neandervölgyi ember étrendjében, a Homo sapienshez hasonlóan húst, gabonát és zöldséget főzött tűz fölött - közölték hétfőn amerikai kutatók.

2010.12.28 12:07MTI

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben megjelent tanulmány szerzői megkérdőjelezik azt a jelenleg elterjedt elméletet, hogy a neandervölgyi ember mintegy 30 ezer évvel ezelőtti kihalásához hozzájárult a hústól való túlzott függése.

A kutatók számos növény - köztük egy vad fűfajta, gyökerek, gumók - maradványait találták meg nyomokban az Észak-Európában és Irakban napvilágra került fosszilizálódott neandervölgyifogakon lévő lepedékben. Az elemzett növényi részecskék közül sok olyan fizikai változásokon ment korábban keresztül, amely megfelelt a főzés folyamatának.

Mindez "azt sugallja, hogy a neandervölgyi a modern emberhez nagyon hasonlóan uralma alatt tartotta a tüzet" - tették hozzá a közleményben.

Eddig nem találtak olyan bizonyítékot a tudósok, amely arra utalna, hogy a neandervölgyi ősember növényeket termesztett volna, ám a mostani kutatási eredmények azt jelzik, hogy egyes növényeket előkészített és megfőzött, hogy így ehesse meg.

A kutatást a washingtoni Smithsonian természettudományi múzeum munkatársai folytatták le.