Az egereké biztos

Talán az emberi szervezet is termel morfint

Az egerek és vélhetően az emberek szervezete is képes morfium termelésére - vélekedik egy amerikai és német kutatókból álló csoport, amely a rágcsálónál bizonyította is a jelenséget.

2010.05.05 14:52MTI

Az egyelőre még nem tisztázott, hogy milyen célból termelődik a szervezetben a fájdalomcsillapító anyag - részletezték a tudósok az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS).

Az emberi vizeletben kimutatott morfiumnyomok korábban kábítószer vagy máktartalmú ételek fogyasztására utaltak, a kutatók azonban feltételezték, hogy esetleg más lehetséges ok is állhat a háttérben. Ennek kiderítésére tetra-hidro-papaverint (THP) fecskendeztek be az egerekbe. A THP az az anyag, amely a mákvirágban bonyolult módon morfiummá alakul.

A kutatók szerint az állatok vélhetően olyan kifinomult enzimrendszerrel rendelkeznek, amely lehetővé teszi, hogy szervezetük maga állítsa elő a morfint.

Elképzelhetőnek tartják azt is, hogy az emberi szervezet sokk vagy komoly sérülés esetén szintén termel a fájdalomcsillapító vegyületből. A tudósok további kutatásokat terveznek e téren.