Egyetlen hajszálból megállapítható...

Mutasd meg hajad, megmondom hol élsz!

Egyetlen hajszálból megállapítható egy amerikai kutatók által kifejlesztett új eszközzel, hogy tulajdonosa az Egyesült Államokban hol él, vagy élt.

2008.02.27 07:15MTI

A hajban található hidrogén és oxigén izotópjainak aránya megegyezik a helyi csapvíz izotóparányával - állítja a Proceedings of the National Academy of Sciences szakfolyóiratban megjelent tanulmány. A Utah-i Egyetem kutatói, Thure Cerling geológus és James Ehleringer biológus kidolgoztak egy bonyolult térképet, amelyben az Egyesült Államok 65 városának csapvíz mintáit hasonlítják össze a hidrogén és az oxigén izotópjai alapján.

Százezer lakos alatti kisebb városokban gyűjtöttek mintákat a csapvízből és fodrászoktól, majd ezeket elemezték. Az egyes városok vízében és az onnan származó hajmintákban ugyanazt az izotópmintázatot találták. "Az ivóvíz izotópaláírást hagy a növekvő hajban" - mondja Cerling. Még azok is, akik ásványvizet isznak, a főzéshez, kávéjukhoz és teájukhoz a csapvizet használják. A kutatók szerint a helyi csapvizek izotóparánya a csapadék minőségétől, mennyiségétől, a párolgástól függ, ezért eltérő a különböző régiókban.

"Utah és Texas között valószínűleg megtaláljuk az eltérést, de Chicago és Kansas City közt nem feltétlenül" - ismerte el Cerling. A rendőrség mindenesetre már alkalmazza a módszert egy feltételezett gyilkossági áldozat azonosítására. Egy nő maradványaira még 2000-ben a Nagy Sóstó mellett bukkantak rá Utahban. A nő hajának izotópelemzése azt mutatja, hogy több északnyugati államban megfordult halála előtt. Az új eljárás iránt nem csak a rendőrség érdeklődik, hanem az antropológusok és az archeológusok is.