A talált vízjég 99 százalékos tisztaságú

Vízjeget talált marsi kráterekben az űrszonda

Vízjeget észlelt a vörös bolygó körül keringő Mars Reconnaissance Orbiter szonda számos becsapódás okozta kráterben a bolygó sarkvidéke és egyenlítője közötti félúton.

2009.09.25 07:14MTI - Fotó: NASA

Ez az első alkalom, hogy jeget találtak ennyire közel a felszínhez a bolygó délebbi területein. A NASA űrszondájának becslése szerint a talált vízjég 99 százalékos tisztaságú. A 2008-ban a Marsra érkező Phoenix amerikai űrszonda, amely robotkar segítségével gyűjtött mintákat a környezetéből, és saját minilaboratóriumában elemezte azokat, az egyik talajmintával jeget hozott a felszínre a bolygó sarkvidékén.

Tavaly a Reconnaissance Orbiter radar megfigyelései eltemetett jégmezők jelenlétére utaltak a vörös bolygón. A mostani felfedezés váratlanul érte a tudósokat, mert nem számítottak arra, hogy vékony jeget találnak a bolygó északi sarkától ennyire délre. A felfedezés részleteit a Science tudományos szaklap pénteki számában ismertetik.