120 millió éves hangyafajra leltek német tudósok

3 milliméteres óriáspéldányt fedeztek fel

2008.09.22 15:32MTI

Német biológusok felfedezték a legöregebb hangyát: az eddig ismeretlen hangyafaj már 120 millió évvel ezelőtt is élt a Földön.
A karlsruhei Természettudományi Múzeum kutatói tavaly találták a 3 milliméteres példányt az Amazonas őserdejében. A páratlan lelet rávilágíthat a hangyák korai törzsfejlődésére - magyarázták jelentőségét.

"A múzeum egyik tudóscsoportja 2003-ban a brazil őserdőben már rábukkant egy hasonló, azonosítatlan hangyafajra, ám véletlen laboratóriumi baleset folytán a rovar kiszáradt, így a további kutatás céljaira alkalmatlanná vált" - mondta kedden Manfred Verhaagh biológus, aki 26 éves pályafutása leglátványosabb felfedezésének nevezte az apró élőlényt.

Tavaly a múzeum egy másik, gombákkal foglalkozó kutatóteamje botlott bele az ismeretlen hangyafajba, amely a Martialis heureka nevet kapta.
A vizsgálat során kiderült, hogy egyetlen, korábban ismert fajra sem hasonlít, mintegy 120 millió évvel ezelőtt jelenhetett meg, ezzel a legöregebb ma is élő hangyafajnak számít. A faj feltehető korát a megtalált példány egyik első lábából nyert DNS-minta alapján határozták meg.

"Az utolsó hangyás felfedezést 1923-ban jegyezték fel" - mondta Verhaagh.