Egyike volt az elsőknek

Félmilliárd éves őshal kövülete segíthet megérteni a gerincesek kialakulását

2014.06.13 14:51MTI

Több mint félmilliárd éves, állkapocs nélküli apró őshal kövülete segíthet megérteni a gerincesek kialakulását - írja egy új kanadai tanulmány. A Metaspriggina nevű, öt-hat centiméteres kis őshal mintegy 515-500 millió évvel ezelőtt élt a kambrium földtani korban.

A Nature tudományos lap friss számában megjelent tanulmány szerzői a kis állat nagyjából száz megkövült példányának maradványait elemezték, melyek többségét a kanadai Sziklás-hegység Burgess Shale lelőhelyén ásták ki. A Metaspriggina egyike volt az első gerinceseknek, később ebből a családból származott az összes állkapcsos hal, a kétéltűek, a hüllők, a madarak, az emlősök - köztük az ember.

Az őshalnak kicsi feje, keskeny, csúcsban végződő teste, nagy szeme és kis orrtömlői voltak. Csontok ugyan nem erősítették a testét, koponyája azonban volt, valószínűleg porcok építették fel.

Gerinchúrral is rendelkezett, melynek szerepe az volt, mint később a gerincoszlopé: támaszt biztosított a testnek. Nem tudni, úszói voltak-e. A kopoltyú szerkezete különösen érdekelte a tudósokat.

A Metasprigginának hét, úgynevezett kopoltyúíve volt, ezeken keresztül szűrte ki a vízből a táplálékdarabkákat és ezzel is lélegzett. Az első pár ív erősebb volt, mint a többi, ez lehetett az állkapocs evolúciójának első lépése - mondta Jean-Bernard Caron, a torontói Royal Ontario Múzeum paleontológusa.

A tudósok tisztában voltak ezeknek a kopoltyúíveknek a jelentőségével, ám ilyen korai példáját még nem figyelhették meg - olvasható a tanulmányban.