Gyakran és szívesen

A szabadon élő egerek is önként futnak a mókuskerékben

A természetes életterükben felállított kereket ugyanolyan gyakran és szívesen mozgatják meg a vadon élő állatok, mint ketrecben élő fajtársaik.

2014.05.21 09:04MTI

Johanna Meijer és Yuri Robbers, a Leideni Egyetem munkatársai a kisebb állatok számára könnyen megközelíthető, kicsi hajlékot állítottak fel egy nagyvárosi parkban és egy természetvédelmi területen. Mozgásérzékelőkkel több mint két éven át figyelték, mikor forog a kerék, és feltűnés nélkül lefilmezték a kereket forgató állatot.

Az eredmény megdöbbentő volt: mindkét megfigyelési területen ugyanolyan gyakran használták a kereket. A parkban viszont patkányok, cickányok, sőt békák is forgatták.

Futottak benne egy kicsit, majd elhagyták a mókuskereket, néha azonban visszatértek. Még csigákat is megfigyeltek a tudósok, de ezek valószínűleg csak eltévedtek. A szakértők eredményeiket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) mutatták be.

A legintenzívebben az egerek használták a kereket: a benne futó állatok 88 százaléka egér volt. Az adatok szerint ráadásul a futás időtartama nem különbözött a két helyszínen. Amikor a kutatók eltávolították a csalogatónak kitett táplálékot, csökkent a megjelenő állatok száma, de továbbra is forgatták a kereket.

A futókerekes kísérletekkel gyakran vizsgálják a rágcsálók aktivitását, de egyes kutatók megkérdőjelezik ezen vizsgálatok érvényességét, mert szerintük az állatok nem természetes viselkedésén alapulnak.

A holland tudósok szerint viszont kutatásuk éppen azt bizonyítja, hogy a kerékben való futás az állatok természetéből eredő viselkedésminta.