Csillagnak túl kicsi, bolygónak túl nagy

Magányos, a Jupiternél sokkal nagyobb gázóriás

Szabadon lebegő, egyetlen csillaghoz sem kötődő exobolygót találtak hawaii csillagászok. Még soha ilyet nem észleltek... KÉPPEL!

2013.10.10 18:59MTI

Az exobolygók (a Naprendszeren kívüli bolygók) általában csillag körül keringenek, a PSO J318.5-22 katalógusjelű gázóriás közelében azonban nem fedeztek fel más égitestet.

A Földtől csaknem 80 fényévnyi távolságban levő bolygó fiatalnak számít a maga 12 millió évével. Tömege csaknem hatszorosa a Naprendszer legnagyobb bolygójaként számon tartott Jupiterének.

A tanulmány vezető szerzője, Michael Liu, a Hawaii Egyetem Csillagászati Intézetének munkatársa elmondta, még soha nem észleltek szabadon lebegő bolygót, amely rendelkezik egy csillag körül keringő fiatal égitest jellegzetességeivel.

Niall Deacon, a kutatásban résztvevő német Max Planck Csillagászati Intézet főmunkatársa elmondta, a PSO J318.5-22 egyedülálló esélyt kínál, hogy közvetlenül a születése után figyelhessék meg egy Jupiterhez hasonló gázóriást.

A magányos exobolygót a Maui szigetén található Haleakala vulkán csúcsáról, a Pan-STARSS teleszkóp segítségével fedezték fel.

Az elmúlt évtizedben a technika fejlődésével jelentősen nőtt a felfedezések száma. Csaknem ezer exobolygót sikerült eddig közvetett módszerekkel megfigyelni: például az árnyék révén, amelyet csillagjukra vetnek, amikor elhaladnak előtte. Közvetlen képalkotással azonban csak kevés exobolygót sikerült észlelni, ugyanis javarészük fiatal - átlagosan 200 millió éves - és erősen ragyogó csillag körül kering.

Jupiter - nála is van (hatszor) nagyobb