Új bálnafaj a vízben!

Cápafaló óriásemlőst fedeztek fel

Sose lehet tudni, mit talál az ember, ha ásni kezd! Pontosan emiatt él az a szabály Kaliforniában, hogy minden nagyobb építkezésnél jelen kell lenni egy régésznek és a paleontológusnak.

2013.02.21 22:06Konrád - ma.hu

Az egyik kaliforniai autópálya 2000 és 2005 között zajló kiszélesítésénél is jelen voltak, ami nagy szerencse a tudományos világra nézve.

Miközben a  buldózerek lankadatlanul ásták a Laguna Canyon földjét, rengeteg érdekes leletet hoztak felszínre - köztük olyat is, ami meglepetésként érte a tengeri élővilág rajongóit. A munkagépek ugyanis nem egy, hanem több korai szilás cet maradványait is felszínre hozták.

A Science magazin szerint a 17-19 millió éve élt tengeri emlősökből, cetfélékből, és cápákból származó kövületek között négy különböző szilás cetét is megtalálták, amik közül az egyik eddig ismeretlen volt a tudomány számára, míg a másik három maradványait eddig csak Japánban fedezték fel.

A tudósok szerint az új bálnafaj mintegy 5 millió évvel ezelőtt halt ki és őse lehetett a ma ismert kétféle bálnaalfajnak a fogas (mint az orcák vagy a delfinek) és a szilás (mint a kék bálna) ceteknek. A kutatók - akik éveken át tanulmányozták a maradványokat - úgy vélik: megtalálták a legkorábbi fogas cetet, ami a ma ismert fajoknál lényegesen nagyobb volt és valószínűleg a cápa lehetett a kedvenc eledele.

Feltételezésüket arra alapozzák, hogy a „Willy” becenevű faj fogazata nagyon hasonlít a kardszárnyú delfinekéhez, amik szintén vadásznak a cápákra. A kutatók tovább vizsgálják a leleteket és nagyon izgatottak, amiért egy útépítés ilyen gazdag kövületállománnyal ajándékozta meg őket.