iPadok az orangutánok szolgálatában

Táblagépekkel kommunikálnak Miami majmai

Táblagépek segítségével kommunikálnak gondozóikkal Miami egyik állatkertjében az orángutánok: az intézmény reményei szerint a technológia révén idővel a látogatók is közelebbi kapcsolatba léphetnek a kimagasló intelligenciájukról ismert emberszabásúakkal.

2012.05.10 21:31MTI

A Jungle Island csupán egyike annak a számtalan állatkertnek, amelyek a technológia segítségével igyekeznek közelebbi kapcsolatot teremteni lakóikkal. Az állatok mentális viselkedését vizsgáló program részeként jelenleg az intézmény hat orángutánja használ iPad-eket. A vizsgálatot irányító Linda Jacobs reményei szerint a készülékek idővel segíteni fognak áthidalni az emberek és ezen veszélyeztetett majmok közötti kommunikációs szakadékot.
   
"A fiatal példányaink rögtön rákaptak a készülékre és értik, hogy miről van szó" - mutatott rá a gondozó. - A két idősebb orángután azonban egyáltalán nem érdeklődik a táblagép iránt". Jacobs tavaly nyáron adott először iPad-et a majmok kezébe, olyasvalaki tanácsára, aki már használta a készüléket a delfinek esetében. Az eredetileg autisták számára kifejlesztett szoftver lényege, hogy a kijelzőn különböző tárgyak képei jelennek meg: a gondozó megnevez egyet közülük, az orángutánok pedig ráböknek a megfelelő ábrára. A Jungle Island gondozói már hosszú ideje jelnyelv révén kommunikálnak a majmokkal.
   
Az orángutánok a mancsaik segítségével tudnak válaszolni egyszerű kérdésekre, képesek azonosítani bizonyos tárgyakat és kifejezni akaratukat, igényeiket, ezzel jelentősen megkönnyítve gondozóik munkáját, akik így könnyebben ellenőrizni tudják az állatok egészségi állapotát. "Meg van a kellő intelligenciájuk, de nincs meg a megfelelő készülékük ahhoz, hogy kommunikálni tudjanak, ugyanis nem rendelkeznek hangszálakkal" - mutatott rá Jacobs. - A technológia révén azonban lehetőséget adunk a számukra, hogy elmondják, amit tudnak, amire képesek, és amit szeretnének".
   
Hasonló kezdeményezéseknek adnak otthont más állatkertek és természetvédelmi parkok is. Az Orangutan Outreach nevű szervezet olyan videokonferenciát elősegítő programon dolgozik az észak-amerikai állatkertekkel, amely révén újra kapcsolatba léphetnének az egymástól elválasztott orángutánok.
   
A táblagépeknek azonban megvannak a maguk korlátai. Az orángután markához viszonyítva meglehetősen kis képernyő miatt az állatok néha rossz gombot nyomnak meg. Az érintőképernyő nem reagál, ha a majmok a körmükkel böknek rá a felületre. A legfőbb hátrány azonban, hogy a készülék túlságosan törékeny - és persze drága -, ezért egyelőre a gondozók tartják oda őket az állatoknak. Az intézmény végső célja, hogy felállítson egy nagyobb, orángután-biztos képernyőt az állatok kifutójában, valamint egy másikat, a ketrecen kívül szemlélődő látogatóknak, hogy a két fél szabadon kommunikálhasson.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.