Xiib bariont fedeztek fel

Újfajta szubatomi részecskét fogtak a nagy hadronütköztetőben

Új szubatomi részecskét, egy bariont, vagyis három kvarkból álló részecskét fedeztek fel a Zürichi Egyetem kutatói az Európai Nukleáris Szervezet (CERN) nagy hadronütköztetője (LHC) segítségével.

2012.04.29 14:41MTI

A felfedezés a szakemberek szerint segít jobban megérteni az úgynevezett erős kölcsönhatást, amely egyike a természet alapvető kölcsönhatásainak. A kvarkok az ismert anyag legkisebb, elemi "építőkövei".

Az Xiib névre keresztelt barion "egy könnyű és két nehéz kvarkból áll" - közölte a Zürichi Egyetem, amely szerint a most felfedezett bariont egy "u-kvark", egy "Szépség/Alsó", vagyis b-kvark és egy "Furcsa", vagyis s-kvark" alkotja.

Az új szubatomi részecske "túl instabil" ahhoz, hogy közvetlenül megfigyelhető legyen, "elektromosan semleges", tömege egy lítium atoméhoz mérhető.

A CERN szerint az új bariont egy másik kísérlet során fedezték fel a nagy hadronütköztető CMS detektorának segítségével. Joe Incandela fizikus a bejelentéskor elmondta, a szubatomi részecske létezését már sejtették, de "igazán komoly erőfeszítés és kísérleti munka volt megtalálni".