Részecskeenergiává alakul a mágneses energia

Mágneses rekonnexiók a Vénuszon

Először fedeztek fel mágneses rekonnexiókat (átkötéseket) a Vénusz bolygón.

2012.04.07 07:29MTI

A Grazi Űrkutató Intézet (IWF) vezetésével nemzetközi tudóscsoport végzett kutatásokat az ESA űrszonda fedélzetén működő magnetométer segítségével. Eredményeiket a Science című online tudományos magazinban mutatták be.

A mágneses rekonnexiók (átkötések) során a mágneses energia részecskeenergiává alakul át. Ezáltal jönnek létre például a Föld mágneses viharai és olyan jelenségek, mint az északi fény.

"Mágneses rekonnexiókat már mindegyik, űrszondával meglátogatott bolygón megfigyeltek, csak a Vénusz esetében erre még nem találtunk bizonyítékot" - mondta el Wolfgang Baumjohann, az IWF igazgatója.

Az információkat szolgáltató műszer, az IFW által kifejlesztett magnetometer 2006 óta köröz a Venus Express fedélzetén a bolygó körül.

"Jelenleg annak kiderítésével foglalkozunk, hogy a rekonnexiók milyen mértékben járulnak hozzá, hogy a Vénusz légkörének egy részét elveszíti a napszélben" - mondta el Tielung Csang, a tanulmány egyik szerzője.

A mágneses mező vizsgálata az égitestek pályáján és felszínén információt ad az égitest belső szerkezetéről és az extern mágneses mezők természetéről. Jelenleg kilenc magnetométer köröz elliptikus pályán a Föld körül.

A Vénusz 108 millió kilométeres átlagos távolságával a Naphoz második legközelebb álló, 12 100 kilométeres átmérőjével pedig a Naprendszer harmadik legkisebb bolygója. Ez a planéta közelíti meg leginkább - 38 millió kilométerre - a Földet.