Genetikai állományán feltérképezve

Dzsungelbiológiából ötös: le van írva a gorilla genomja

Cambridge-i kutatók befejezték a gorilla teljes genetikai állományának feltérképezését, a genom elemzése választ adhat az emberré válással kapcsolatos kérdések egy részére.

2012.03.07 23:41MTI

A csimpánz-bonobó csoport után a gorilla az ember legközelebbi rokona. Mint kiderült, az ember genomjának 15 százaléka közelebbi rokonságot mutat a gorilla genomjával, mint a csimpánz genomjával, annak ellenére, hogy a gorilla fejlődési vonala 7 millió évvel ezelőtt vált el az emberétől, a csimpánzoké pedig csak 6 millió évvel ezelőtt. A csimpánz és a bonobó mintegy 2,5 millió éve különült el.

Az elemzés azt is megmutatta, hogy a csimpánz genomjának mintegy 15 százaléka közelebb van a gorilláéhoz, mint az ember genomjához.

A DNS-szakaszok leírásához egy nyugati síkvidéki gorilla egyed (G. gorilla gorilla) örökítőanyagát használták fel a kutatók, amelyet kiegészítettek egy hegyi gorilla egyed (G. beringei graueri) genetikai állományából származó adatokkal.

Richard Durbin kutatásvezető, a brit Wellcome Trust Sanger Intézete genominformatikai csoportjának vezetője úgy véli, hogy a főemlősök és az ember genomjának összehasonlítása fényt deríthet az evolúció egyes lépéseire.

A tanulmányt a Nature tudományos magazin legfrissebb számában ismertették a szerzők.