null

A Volkswagen Phaeton és a drezdai üvegfalú gyár

A luxuskategóriába tartozó Volkswagenek egyedülálló üzemben készülnek. A Volkswagen 187 millió eurót fektetett be az üvegfalú gyárba.
2002.11.14 09:16

Alig három hónappal a Phaeton világpremierje előtt, 2001. december 11-én sor került a külön az új felsőkategóriás autó gyártásához megtervezett drezdai üvegfalú gyár felavatására. Az Elba mentén található német metropolisz városképébe központilag és homogén külsejével remekül beilleszkedő manufaktúrával a Volkswagen volt az első olyan gyártó, amely megvalósította a klasszikus ipari gépkocsigyártás folyamatainak, és a manufaktúraszerű munkálatoknak az összekapcsolásán alapuló gyártási koncepciót.

A Volkswagen 187 millió eurót fektetett be az üvegfalú gyárba. A mintegy 800 munkatárs Szászország fővárosában naponta maximum 150 darabot készít el a Volkswagen új felsőkategóriás gépjárművéből. Az előrejelzések szerint a gyár környező területén mintegy 3.000 további munkahely keletkezik a beszállítók és a szolgáltatók révén. A termelés teljes kapacitásának kihasználása esetén Drezda városa évente előreláthatólag több mint 20 millió euró pótlólagos adóbevételhez jut; az Elba Firenzéjének nevezett szászországi főváros számára az eddigi felmérések szerint 500 millió eurót meghaladó értéktermelést jelent évente a Volkswagen telephelyének létrehozása.

A legnagyobb európai gépkocsigyártó messze ható projekttel kötelezte el magát Drezdában: A belvároshoz közel fekvő üvegfalú gyárral egyidejűleg új logisztikai rendszer is keletkezett. Ennek keretében just in time (JIT), azaz gyártásszinkron módon, külön erre a célra kifejlesztett logisztikai vonatok közlekednek ingajáratban a drezdai villamoshálózaton, előgyártott alkatrészeket szállítva a város kapuja előtt fekvő friedrichstadt-i logisztikai központ és az üvegfalú gyár között. A belváros levegőjét ily módon a lehető legkevesebb plusz kipufogógáz-kibocsátás terheli.

Az L-alakú drezdai üvegfalú gyár 8,3 hektár nagyságú telken található a Straßburger Platz-on, a Botanikus kerttől 100 méterre. Az új luxuskategóriájú Volkswagen 27.500 négyzetméteres üvegfelület mögött készül, az 55.000 négyzetméter nagyságú, barátságosan kialakított gyártási terület három szintjén. A termelési terület jellegét a város irányába a komplett üvegfelülettel ellátott, szögletes, 140 méter szélhosszúságú, 20 méter magas épület határozza meg. A gyalogosok, vagy az épület mellett lakók még az üzem közvetlen közelében sem hallanak jóformán semmilyen zajt a manufaktúrából.

A tervezők emellett különös figyelmet szenteltek a környezetvédelemnek: több, mint 56.000 euró ráfordítással 350 fát ültettek el; a külső területen speciális nátriumgőzös lámpák működnek sárga színképtartományban, amely nem zavarja a közeli Botanikus kert rovarjait; az épületkomplexum mélységét úgy alakították ki, hogy a talajvízháztartás egyensúlyban maradjon; a lezárt terület a terep előző építkezési állapotához képest 6,7 hektárról 4,8 hektárra csökkent; mivel a karosszériák kivételével az összes alkatrész szállítása teherszállító villamossal történik, a belvárosi részben nem növekszik említésre méltóan a teherautó-forgalom.

A Straßburger Platz hidat ver a múlt és a jövő közé

Az a telek, ahol a mai drezdai üvegfalú gyár található, már a XlX. században is sűrűn be volt építve. A második világháborúban történt elpusztításáig a Straßburger Platz-on volt a városi kiállítási palota, valamint a híres Gömbház, amelyet a Harmadik Birodalom idején bontottak le. Olyan hely volt ez, ahol nemzetközi színvonalon folyt a művészet, a kultúra, valamint a kertépítési és építészeti koncepciók bemutatása. Az új gyár élményterületén a "látomásgömb", egy audiovizuális tájékoztatási központ emlékeztet az akkor Gömbházra, mintegy az említett múlttal összekötő hídként. A drezdai üvegfalú gyár távolról látható ismertetőjele az a csaknem 40 méter magas üvegtorony, amelyben a kész járművek várnak átadásukra.

A gyár belső terét ugyanolyan tetszetősen alakították ki, mint annak külső architektúráját. A nagy üvegfelületek, és a 24.000 négyzetméteres parkettás padló (még a szerelőterületen is) világos és fesztelen légkört teremt, amelyben az ipari gyártási folyamatok kiegészítéseként visszatükröződik a gyár innovatív alapfilozófiája - annak gondosan kivitelezett, és gyakran kézi munkával végzett szerelési fázisaival.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.