Egy nagyobb családnak néhol olcsóbb a taxi, mint a busz

Több vidéki városban felerősödött a taxisok tarifaháborúja. Az árversenynek örül a közönség, hiszen van olyan hely, ahol - a fuvarozók konkurenciaharca miatt - taxival már-már olcsóbb utazni, mint például autóbusszal.
2007.06.29 07:03, Forrás: Népszabadság

Szekszárdon van olyan taxitársaság, amelynek autója 350 forintért a városon belül bárhová elviszi az utast. Az alacsony tarifa az árháború következménye. Tavaly két dunaszentgyörgyi vállalkozó a tolnai megyeszékhelyen Fix-taxi néven kezdett el fuvarozni, s a megtett kilométerektől függetlenül mindössze 500 forint viteldíjat kért. Válaszul egy helyi cég 460 forintot számolt föl egy útért. Később színre léptek a "négyszázasok", amire egy másik társaság 350 forintos díjjal felelt. A csökkenő díjaknak persze örülnek a városlakók, ám kérdés, hogy megéri-e a személyfuvarozóknak? Szigeti Júlia, a szekszárdi polgármesteri hivatal közterület-foglalási főelőadója azt mondta: a 35 ezer lélekszámot alig meghaladó dél-dunántúli megyeszékhelyen 54 taxis van, miközben harmincan is ki tudnák szolgálni az utasokat. A közgyűlés igyekszik szabályozni a versenyt: idén januártól új taxisoknak már nem adtak ki közterület-foglalási engedélyt, ugyanakkor megemelték a 13 ezer forintos éves közterület-foglalási díjat: jelenleg százezer forintot kell fizetnie egy-egy taxisnak.

Werner Jenő, az EURO Fuvarszervező Bt. tulajdonosa, egyben a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke szerint a 350 forintos tarifa nem biztosít megfelelő jövedelmet. A 350 forintért fuvarozó Gábriel Taxi Egyesület ügyvezetője, Piegl Ferenc szerint viszont szűkösen, de ki lehet jönni ilyen csekély díjból is: megnőtt a forgalmuk, igaz, rengeteget dolgozik a tizenhat taxis és a négy főállású diszpécser. Kaszás Zoltán, a szekszárdi "6x5" társaság tulajdonosa úgy fogalmazott: ők nem szálltak be az esztelen árversenybe, a régi tarifáknál maradtak. A forgalmuk csökkent ugyan, de bíznak benne, hogy a helyzet hamarosan számukra is kedvezően változik.

Egy négytagú család számára Szegeden vagy Szolnokon olcsóbb taxival elmenni néhány kilométert, mint megváltani a fejenként kétszáz-kétszázötven forintos helyi járatú buszjegyet. A két alföldi megyeszékhelyen egy kétgyermekes családnak - egy átszállást feltételezve - 1600-2000 forintba kerül keresztüljutni a városon, a taxit ennél olcsóbban megúszhatják. Mindkét városban 300 forint a taxik kiállási díja, s erre jön rá kilométerenként 180-220 forint.

A budapestiek többsége akkor fog (hív) taxit, ha nagyon muszáj: ítéletidő van vagy ünnep, amikor nem járnak a villamosok, orvosi kezelésre megy, és ez a BKV-busszal macerás volna - és így tovább. A magánfuvarok nagy részét többnyire tehát az efféle kényszereknek, és persze nem kis részben a szórakozóhelyekről éjszaka haza- vagy továbbinduló publikumnak köszöni a szakma; amely úgy becsüli, hogy a civil megrendelések 30-40 százaléka a vendéglátóhelyekről fut be. Munkából és munkába jószerével csak az jár taxin, akinek fizetik az útját.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Taxit keres az Országgyűlés Hibrid autókra cserélik a legendás New York-i taxikat Díjemelést akarnak a taxisok Életveszélyesen fenyegetik a ferihegyi taxisokat?

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.