Oscar-díj

Folytatódhat Michael Haneke diadalmenete

A vasárnapi Oscar-gálán folytatódhat Michael Haneke osztrák rendező Amour (Szerelem) című filmjének diadalmenete.

Nézze meg a 84. Oscar-gála legszebb pillanatait >>> képgaléria

2013.02.23 10:17MTI

A filmet öt kategóriában jelölték az arany szobrocskára, köztük - európai filmek esetében szokatlan módon - a legjobb film kategóriában is. A siker mindenekelőtt a rendezőé, de az osztrák filmszakmára is jó fényt vet - mutatott rá Barbara Pichler, az osztrák Diagonale filmfesztivál művészeti igazgatója.

A Cannes-i fesztivál fődíja, az Arany Glóbusz és számos európai díj után a Szerelem most a legjobb rendezés, a legjobb film, a legjobb külföldi film, a legjobb női főszereplő és a legjobb forgatókönyv díjáért egyaránt versenyben van az Oscarért.

"Nem tudom elképzelni, hogy egy Oscart se kapjon a film, miután ebben az öt kategóriában jelölték - mondta Barbara Pichler. "Nagyon csodálkoznék, ha a legjobb rendezés díját nem amerikai film kapná, de azt hiszem, abban nagyon is reménykedhetünk, hogy a külföldi filmek között győztesnek hirdetik ki" - tette hozzá a filmszakértő, aki 2009 óta vezeti intendánsként az osztrák filmek éves nagy seregszemléjét.

Az idén 72. évébe lépő Haneke korábban elsősorban Európában ért el sikereket, és nem annyira a mozinézők széles közönsége, mint a művészfilmek kedvelőinek körében. Az 1997-es Furcsa játékot Arany Pálmára jelölték, A zongoratanárnő Isabelle Huppert főszereplésével a zsűri különdíját érdemelte ki Cannes-ban 2001-ben. A 2010-ben készült A fehér szalag az Arany Pálma mellett elhozta a tengerentúlról a legjobb idegen nyelvű filmért odaítélt Arany Glóbuszt és az első Oscar-jelölést is a rendezőnek.

A Szerelem Haneke eddigi művészi teljesítményének csúcspontja - vélekedik Pichler. "Michael Haneke az évek alatt folyamatosan fejlesztette rendezői tudását, egy olyan szintre, amely legalábbis számomra közel van a tökéletesedéshez" - fogalmaz. A film sikerének kulcsa szerinte abban keresendő, hogy egyrészt magán viseli a rendező markáns kézjegyét, ám egyúttal olyan témával foglalkozik, amely mindenkit érint. "Senki nem kerülheti el a kérdést, hogy milyen lesz az öregség, milyen lesz, amikor a halál közelebb kerül hozzánk. Ez a téma mindannyiunkat érint" - tette hozzá.

Mindenekelőtt a rendező számára lenne hihetetlen siker, ha a Szerelem megnyerné valamelyik Oscart, de az osztrák filmszakmára is jó fényt vet, ha ilyen nagy elismerést kap egy osztrák film, illetve osztrák rendező - mutat rá Pichler. Hozzátette: a szakma és a sajtó az osztrák filmet már régóta elismeri, a mostani díjak "nem a semmiből jöttek".

Örömmel számolt be arról, hogy az elmúlt években több olyan rangos elismerést is kaptak osztrák filmesek, amelyek hatására a hazai közönség szemében is felértékelődött az osztrák film.

Ilyen sikert könyvelhetett el 2008-ban Stefan Ruzowitzki, akinek A hamisítók című filmje Oscart kapott a legjobb külföldi film kategóriában. Egy évvel később Götz Spielman Revansát szintén Oscarra jelölték, Ulrich Seidl Paradies: Glaube (Mennyország: hit) című 2012-es alkotását pedig a Velencei Filmfesztivál zsűrije különdíjjal jutalmazta.

Noha az osztrák sajtó egy ideje már Oscar-lázban ég, egyesek szerint felmerül az a kérdés is, hogy mennyiben tekinthető a Párizsban, francia nyelven és osztrák-német-francia koprodukcióban forgatott Szerelem osztrák filmnek, s a Münchenben született, hosszú évek óta részben külföldön élő Haneke sikere osztrák sikernek.

A fesztiváligazgató erről így vélekedett: "Haneke olyan nagyságrendű filmeket csinál, amelyeket Ausztriában egyszerűen nem lehetne finanszírozni, így hát szükségszerű, hogy koprodukciós partnereket keressen a producere".

Teljesen jogos - hangsúlyozta - , hogy Hanekét osztrák rendezőnek tartják, hiszen Ausztriában kezdte filmes karrierjét, az osztrák támogatási rendszer tette lehetővé, hogy továbbfejleszthette képességeit, s ez az ország "formálta" őt.

Egy bizonyos értelemben mégis indokolt a kérdés Barbara Pichler szerint. "Nem tartom helyesnek, ha egy ország ráül egy produkcióra" - mondta. "Jogos, hogy osztrák filmesnek tartják, noha az Amour estében például a pénz nagy része Franciaországból jött, s a rendező részben külföldön él. De hangsúlyozom: ha Michael Haneke nyer, akkor Michael Haneke nyeri az Oscart, nem pedig Ausztria" - fűzte hozzá.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.