A 85 legjobb festményt állítják ki Párizsban

Tiziano, Tintoretto és Veronese legjobb képei a Louvre-ban

A velencei reneszánsz jeles képviselőinek 85 legjobb festményét állítják ki Párizsban. Tiziano, Tintoretto, Veronese... Rivalizálás Velencében a címe a Louvre új kiállításának, amely január 4-ig várja a látogatókat Párizsban.

2009.09.24 17:40MTI
hirdetés

A XVI. század legelismertebb olasz festőinek alkotásait bemutató, több mint 85 festményből álló tárlatot a világ legnagyobb múzeumainak tulajdonában álló képek gazdagítják.

A képek között megtalálható például Tiziano egyedülálló portréja Francesco Venier velencei dózséról, amelyet a madridi Thyssen-Bornemissza Múzeum adott kölcsön a kiállítás idejére.

A tárlat fő attrakciói közé tartozik emellett Tintoretto Zsuzsanna a fürdőben című híres festménye, amelyet a bécsi művészettörténeti múzeumtól kaptak. A New York-i Metropolitan Museum of Arts-tól származik Tiziano 1542-es, Ranuccio Farneséről készült portréja és a Paolo Veronese által festett arckép Alessandro Vittoria szobrászról.

A velencei reneszánsz legjelentősebb képviselői között rendszeres volt a rivalizálás. Carlo Ridolfi olasz író, festő és műgyűjtő így írt róluk 1642-ben:

- "Mivel Tintoretto rivalizált Veronesével, festményeit különös nagy gondossággal készítette - hiszen a rivális jelenléte gyakran ösztönzőleg hat."

Ugyanez igaz volt Veronesére is. Mindannyian - bár megvolt saját, egyéni stílusuk - mindig megpróbáltak abban is jobbak lenni, amin épp a másik dolgozott.

Vincent Delieuvin, a kiállítás egyik kurátora elmondta: mivel Veronese (1528-1588) és Tintoretto (1518-1594) is utánozta az idősebb Tizianót (1487-1576), gyakran nem egyértelműek a festmények stílusjegyei, utalásai. Tintorettót elsősorban a drámai perspektívák és az extrém térkezelés jellemezte.

A rendkívüli módon termékeny Veronese vizuálisan felettébb hatásos, dekoratív kompozícióiról híres. Tiziano, a velencei reneszánsz iskola doyenje és mestere pedig mindkettőjük számára példaképként szolgált. Jean Habert, a kiállítás másik kurátora elmondta: a rivális művészek nem csak festőtechnikájuk tökéletesítésével harcoltak.

Főleg Tintoretto nyúlt tisztességtelen eszközökhöz, hogy a velencei udvarban is dolgozó Tiziano egyeduralmát megtörje: gyakran hihetetlenül alacsony áron kínálta képeit, sőt néha el is ajándékozta őket a cél érdekében.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.