Magyar sikerek Cannes-ban

Angelina Jolie sem tudta elterelni a Deltáról a figyelmet

Több száz újságíró volt kíváncsi kedden a magyar versenyfilmre, Mundruczó Kornél Deltájára a 61. Cannes-i Filmfesztiválon annak ellenére, hogy az Client Eastwood legújabb alkotásával - Angelina Jolie-val a főszerepben - és az Emir Kusturica rendezésében Maradonáról készült dokumentumfilmmel egy napon kerül bemutatásra.

2008.05.20 19:23MTI

A nemzetközi premier előtt már több száz újságíró előre megtekinthette a magyar versenyfilmet a 61. Cannes-i Filmfesztiválon, miközben a Fesztiválpalota bejáratait a díszbemutatóra jegyet keresők lepték el tábláikkal. 

A cannes-i filmvásár naponta megjelenő műsorfüzete és a Le film francais elnevezésű francia nyelvű fesztiválújság is címlapján, az angol nyelvű Screen International pedig hátlapján hirdette kedden a magyar versenyfilmet. Az általában lelkesedésüket és nemtetszésüket hangosan kifejező újságírók ezúttal feszült figyelemmel követték a magyar versenyfilmet. A vetítésről csak az első 10 perc után távoztak néhányan, feltehetően az amerikai versenyfilm, Clint Eastwood Changeling című alkotásának sajtótájékoztatójára, amelyet rögtön a magyar versenyfilm alkotóinak fotózása, majd sajtótájékoztatója követett. 

Az MTI által megkérdezett francia újságírók többsége "nagyon erősnek" vagy "nagyon szépnek" minősítette a magyar alkotást. Michel Ciment, a Positif című francia filmes szaklap kritikusa Cannes visszatérő vendégeként mutatta be a sajtótájékoztatón a 33 éves Mundruczó Kornélt, aki viszont harmadik játékfilmjével, a Deltával először kapott meghívást a hivatalos versenyprogramba. A rendezőt a film főszereplői, Tóth Orsi, Lajkó Félkix, Monori Lili és Gáspár Sándor is elkísérték a fesztiválra. A filmet a Romániában található többnemzetiségű Duna-delta vidéke ihlette, ez volt az a csodálatos, szinte idilli táj - fogalmazott a rendező -, amelyben a tőle megszokott mikrokörnyezetet, ez esetben egy család szűk világát megteremtette. 

A Deltában játszódó archaikus történetet, egy testvérszerelem tragédiáját elsősorban a gesztusok, a képek erejével, a valamikor a némafilmekben használt egyszerű formanyelvvel és nem leterhelt dialógusokkal kívánta megmutatni. Mundruczó Kornél sosem szerepjátszást kér, hanem azt, hogy a színész legyen jelen, és innentől nem lényeg, hogy mennyit kell beszélni a filmben - mondta Tóth Orsi arra a kérdésre válaszolva, hogy nem volt-e nehéz dialógusok hiányában néhány szóval megformálni a főszerepet. 

A színésznő nem készült különösebben a szerepre, csak egyszerűen megtanult halat pucolni, evezni, azaz létezni a film közegében. Lajkó Félix pedig úgy vélte, hogy pont azért ő kapta a férfi főszerepet, mert ő maga szűkszavú ember. A vajdasági hegedűvirtuóz egyben a film zenéjét is jegyzi, amelyet a forgatás alatt, hotelszobájában, szintén a táj ihletésére komponált. A rendező szerint a zenész jelenlétével sokat tett hozzá filmhez, és tulajdonképpen meghatározta, hogy a Bertók Lajos halála miatt eddig befejezetlen változat után a film végül nem a bosszúról, hanem a szerelemről, illetve az életigenlésről szól.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.