Visszatükröződő infravörös fény

Reneszánsz festmények sosem látott részleteit fedik fel

Itáliai reneszánsz festmények sosem látott részleteit fedi fel a visszatükröződő infravörös fény. Az olasz kutatók által kifejlesztett új módszerről az Optics Express című folyóiratban jelent meg tanulmány.

2012.06.20 18:56MTI

A restaurátorok gyakorta lézerberendezések és más korszerű eszközök segítségével elemzik a festékeket, próbálják kideríteni a remekművek olyan apró hibáit, amelyek szabad szemmel nem láthatók. Az Aquilai Egyetem, a Veronai Egyetem, valamint a firenzei Nemzeti Optikai Intézet kutatói olyan képalkotó berendezést fejlesztettek ki, amely még a legkorszerűbb eszközök számára is láthatatlan részleteket deríti fel - olvasható a ScienceDaily (http://www.sciencedaily.com) tudományos hírportálon, valamint a BBC hírei között (http://www.bbc.co.uk).

A kutatók kis teljesítményű halogénlámpát és olyan kamerát alkalmaztak, amely képes észlelni a közepes, 3-5 mikron (ezredmilliméter) hullámhosszú infravörös sugárzást. Az eljárás során a halogénlámpával megvilágították a vizsgált freskók felszínét, a kamerával pedig a visszatükröződő fényt regisztrálták.

A közepes hullámhosszú infravörös fénynek több előnye is van az infravörös más tartományaival szemben. Egyrészt élesebb képet szolgáltat, mint a hosszú hullámhosszú infravörös sugárzás, másrészt olyan részleteket képes észlelni, amelyek észrevétlenek maradnak a közeli infravörös tartományban.

Az olasz tudósok két XV. századi freskót vizsgáltak - Pierro della Francesca 1463-1465-ben festett Krisztus feltámadását elemezték Sansepolcrban, valamint a monzai katedrálisban Ambrogio és Gregorio Zavattari 1444-ben készült faliképét.

Az első teszt során a Zavattari-freskó kis részét elemezték a dóm Thodelinda-kápolnájában és a rendszer olyan részleteket mutatott ki, amelyeket nem vettek észre a falikép korábbi optikai és közeli infravörös tartományban végzett vizsgálatai során.

"A rendszerünk könnyűszerrel kimutatta ki a korábbi restaurálások, amikor például a hiányzó aranyozást egyszerűen átfestették" - magyarázta Claudia Daffara, a Veronai Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

A Krisztus feltámadása című falikép esetében a legérdekesebb felfedezés, hogy a katona kardja körüli részt kétféle freskótechnikával festették.

"A falfestmények esetében a közepes hullámhosszú infravörös fény alkalmazása kulcsfontosságú dolgokat segít felfedezni. Az eljárás nagyon ígéretesnek tűnik művészettörténészek és restaurátorok számára egyaránt" - vélekedett Claudia Daffara.

Dario Ambrosini, az Aquilai Egyetem kutatója szerint azonban még tökéletesíteni kell a módszert, hogy az eljárás nem csupán a különböző festékeket és festési technikákat legyen képes kimutatni, hanem azonosítsa az alkalmazott színezékeket is.

"Nagyon fontos ismerni a festékek kémiai összetételét ahhoz, hogy meghatározzuk, esetükben melyik a leghatékonyabb állagmegóvási, vagy restaurálási módszer" - mutatott rá Dario Ambrosini.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.