Üzemanyagban kicsapódott vízjég a bűnbak

Jég okozta a tavaly januári balesetet Heathrow-n

Az üzemanyagban kicsapódott vízjég okozta a British Airways légitársaság egyik óriásgépének súlyos balesetét tavaly januárban a londoni Heathrow repülőtéren - áll az incidensről csütörtökön Londonban kiadott második, továbbra is előzetes hivatalos jelentésben.

2009.03.12 18:37MTI

A Boeing 777-200-as, 136 utassal és 16 főnyi személyzettel a fedélzetén, 2008. január 17-én érkezett Pekingből, és a tízórás út utolsó perceiben mindkét hajtóművének tolóerejét csaknem teljesen elvesztette. A Rolls-Royce Trent 800-as típusú motorok nem álltak ugyan le, de üzemanyag-ellátásuk a kritikus pillanatokban a szükségesnél jóval alacsonyabb szintre zuhant. 

A hiba a leszállás legkényesebb, végső szakaszában, a Heathrow repülőtértől 3 kilométerre, Nyugat-London sűrűn lakott negyedei felett 180 méterrel jelentkezett. 

A gép gyakorlatilag vitorlázva tette meg a hátralévő utat, és épphogy elérte a Heathrow repülőteret. A leszállópályát azonban már nem: a Boeing alig néhány méterrel a Heathrow kerítése, illetve a mellette húzódó négysávos gyorsforgalmi út felett átlendülve, közvetlenül a kerítés után, a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől.
 
A laza talajon a jobboldali fő futómű letört, a baloldali átszakította a szárnyat és a benne lévő üzemanyagtartályt, amelyből jelentős mennyiségű kerozin folyt ki, de nem lobbant lángra. Összetörtek a hajtóművek és a szárny, valamint a törzs egyes elemei is. 

A gép a füvön csúszott több száz métert, és a pálya elejénél állt meg. Az utasokat a vészcsúszdákon mentették ki; ennek során nyolc utas és a személyzet négy tagja könnyebb, egy személy súlyos sérülést szenvedett. Az utóbbi csaknem három évtizedben ez volt a legsúlyosabb baleset a Heathrow-n; szakértők szerint csak a pilóták bravúrján múlt, hogy a Boeing nem zuhant rá a repülőtér melletti zsúfolt városnegyedre. 

A brit légibaleset-vizsgáló hatóság (AAIB) csütörtökön kiadott második jelentése megerősíti a szeptemberi első vizsgálati eredményt, amely szerint a balesetet az üzemanyag-vezetékekben kicsapódott vízjég okozta. Az AAIB szakértői által elvégzett részletes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy a jég leszállás közben, esetleg turbulencia hatására hirtelen elszabadult, és eltömte az üzemanyag-áramoltató rendszert. A csütörtöki jelentés szerint a repülőgép-üzemanyagon belüli vízjégképződés az ágazat egészét érintő probléma, ráadásul ma sem teljesen ismert a jég felhalmozódásának és elszabadulásának folyamata. 

Az AAIB ezért hivatalosan javasolta, hogy az amerikai és az európai polgári repülésügyi hatóságok vizsgálják meg a jégképződést akadályozó üzemanyag-adalékok szélesebb körű alkalmazásának lehetőségét.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.