Súlyos fennakadás az új heathrow-i terminálon

Órákat késnek a budapesti járatok - komoly meghibásodások a Heathrow-n

Szinte teljesen összeomlott csütörtök estére a forgalom a londoni Heathrow repülőtér legújabb, aznap megnyílt 5-ös terminálján, ahol a csomagtovábbító és egyéb rendszerek komoly meghibásodásai többórás késéseket, járattörléseket eredményeztek; órákat késtek az innen induló budapesti járatok is.

2008.03.27 19:35MTI

Az utascsarnokot, amelynek kizárólagos használója a British Airways, március közepén avatta fel II. Erzsébet királynő, de a forgalom csak csütörtökön indult meg. A problémák azonnal jelentkeztek: már az első érkező járatok utasainak gyakran két-három, sőt esetenként négy órát is kellett várniuk csomagjaikra, több járat pedig az utasok poggyászai nélkül szállt fel.

Más gépek többórás késésesekkel indultak a csomagelosztó rendszer teljes összeomlása miatt. A British Airways délelőtti budapesti járata két órát késett, a délutáni, amelynek helyi idő szerint 14:40 órakor kellett volna felszállnia, 17 óra után indult el, és a járatinformáció az esti gépre is jókora késést jelzett.

A technikai gondok miatt csütörtök este felfüggesztették a csomagok feladását a terminálon, ami hatalmas sorokat eredményezett, jóllehet a BA úgy hirdeti az új utascsarnokot, hogy ott mindenki előtt "legfeljebb egy" utas fog állni a jegykezelő pultoknál. A problémát az okozza, hogy a terminál teljes, 17 kilométer hosszú csomagtovábbító szalagrendszere leállt. A rendszer óránként 12 ezer csomag továbbítására alkalmas - ha működik.

Előfordult, hogy a terminál egyéb fogadórendszereinek hibája miatt az érkező utasok egy órán át nem tudtak kiszállni repülőgépükből. A British Airways csütörtökön 34 járatot volt kénytelen törölni a terminál működési fennakadásai miatt. A BA ugyanakkor közleményt adott ki, amelyben "néhány kisebb problémának" minősítette a zűrzavart.

A légitársaság szerint ezek a problémák "nem voltak váratlanok", tekintettel arra, hogy a csütörtökre virradó éjjel lezajlott átköltözés "a történelem egyik legnagyobb és legbonyolultabb repülőtéri költözködése volt". Az éjszaka folyamán a BA 27 repülőgépet és több mint ezer különféle kiszolgáló járművet vitt át az általa eddig használt három másik terminálról az ötösre.

Az új utascsarnok - amely két épületből áll - Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese. Az 5A terminál 396 méter hosszú, 176 méter széles és 40 méter magas; az 5B 442 méter hosszú, 52 méter széles és 19,5 méter magas. A Heathrow nyugati szélére épített létesítmény teljes területe 260 hektár, nagyobb, mint a híres londoni Hyde Park.

A 2002-ben kezdődött beruházás 4,3 milliárd fontba (1500 milliárd forintba) került. A terminál évi 30 millió utas fogadására és indítására alkalmas. A Heathrow éves utasforgalma eddig is jóval 60 millió felett volt, de az új utascsarnok megnyitása jórészt csak átcsoportosítást jelent, kapacitásbővítést kevésbé, mivel a London nyugati határában fekvő repülőtérnek továbbra is csak két kifutópályája van, amelyek 98 százalékos kihasználtsággal működnek.

Napirenden van a harmadik pálya megépítése, de ez a terv a helyi lakosság és a környezetvédő csoportok erős ellenállásába ütközik. Már az 5-ös terminál építését is komoly tiltakozások kísérték, sőt egy környezetvédő csoport több száz tagja csütörtökön is demonstrált a hatalmas csarnokban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.