Légiközlekedés

Hiányozott az ablaküveg az Angliából induló repülőn, a személyzet vette észre már a levegőben - képek

Az Airbus A321-es repülőgép több kabinablakát megrongálták a napfelkelte illúziójának keltésére használt nagy teljesítményű reflektorok - de ezt csak a járat felszállása után fedezték fel a Légiközlekedési Baleseteket Vizsgáló Részleg (AAIB) jelentése szerint.

2023.11.10 19:17ma.hu

Egy Floridába tartó járat Londonból való indulása után hirtelen visszafordulásra kényszerült, mivel az ablaküvegei sérültek voltak, illetve egyenesen hiányoztak a keretükből - derült ki egy jelentésből.

Az Airbus A321-es repülőgép több utastéri ablaküvege megsérült a napfelkelte illúziójának keltésére használt nagy teljesítményű reflektorok miatt - derül ki a légi baleseteket vizsgáló részleg (AAIB) jelentéséből.

A sérüléseket azonban csak azután fedezték fel, hogy a repülőgép felszállt és mintegy 14 500 láb magasra emelkedett.

"Súlyosabb következményekkel" járhatott volna, ha "az ablakok integritása nagyobb nyomáskülönbségnél veszik el" - írta az AAIB az esetről kiadott külön közleményében.

A bérelt járat október 4-én a Stansted repülőtérről az orlandói nemzetközi repülőtérre tartott volna, kilenc utassal és 11 fős személyzettel.

Több utas elmondta, hogy a repülőgép utastere "zajosabbnak és hidegebbnek" tűnt, mint amihez hozzászoktak, miután a biztonsági övek jelzéseit kikapcsolták.

A személyzet akkor vette észre, hogy valami nincs rendben, amikor a repülőgép bal oldalán lévő egyik ablak tömítése "csapkodott a légáramlatban". A zajt úgy jellemezték, hogy "olyan hangos volt, hogy az ember majdnem megsüketült".

A pilóta csökkentette a repülési sebességet, mielőtt a gép mindössze 36 perccel a felszállás után visszafordult, és biztonságosan leszállt Stanstedben.

A földi vizsgálat megállapította, hogy két ablaküveg hiányzott, egy harmadik "elmozdult", egy negyedik pedig "kiállt a gép bal oldalából".

A reflektorok által okozott "hőkár"

A jelentés szerint az ablaküvegek "hőkárosodást" szenvedtek, miután egy nappal korábban akár öt órán keresztül intenzív megvilágításnak voltak kitéve, és a reflektorok "valószínűleg" az ajánlott 10 méternél közelebb voltak elhelyezve.

A vizsgálat során egy törött külső üveget találtak, míg az ablakokat bélelő habgyűrű anyagának egy része megolvadt.

A sérült ablaküvegek "deformálódtak és összezsugorodtak", és "már nem képeztek hatékony védőfelületet a gumitömítésekkel".

Az AAIB-jelentés hozzátette: "Úgy tűnik, hogy az ablakok a megemelkedett hőmérséklet miatt szenvedtek hőkárosodást és torzulást, miután a repülést megelőző napon egy filmezés során körülbelül négy-öt és fél órán át megvilágították őket.

"Valószínű, hogy a reflektorok 10 méternél közelebb voltak elhelyezve".

A repülőgép gyártójával és üzemeltetőjével folyamatban van a vizsgálat, hogy "teljes mértékben megértsék az alkalmazott világítás hatásait, és hogy a jövőben hogyan lehet kezelni ezt a kockázatot" - mondta az AAIB.

"A légi járművek tulajdonosainak és üzemeltetőinek figyelembe kell venniük az ilyen tevékenységek által jelentett veszélyt, hogy minimalizálják a légi jármű károsodásának kockázatát" - tette hozzá a felügyelőszervezet.

Az incidens kivizsgálása folytatódik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.