Légiközlekedés
Hiányozott az ablaküveg az Angliából induló repülőn, a személyzet vette észre már a levegőben - képek
Az Airbus A321-es repülőgép több kabinablakát megrongálták a napfelkelte illúziójának keltésére használt nagy teljesítményű reflektorok - de ezt csak a járat felszállása után fedezték fel a Légiközlekedési Baleseteket Vizsgáló Részleg (AAIB) jelentése szerint.
2023.11.10 19:17ma.huEgy Floridába tartó járat Londonból való indulása után hirtelen visszafordulásra kényszerült, mivel az ablaküvegei sérültek voltak, illetve egyenesen hiányoztak a keretükből - derült ki egy jelentésből.
Az Airbus A321-es repülőgép több utastéri ablaküvege megsérült a napfelkelte illúziójának keltésére használt nagy teljesítményű reflektorok miatt - derül ki a légi baleseteket vizsgáló részleg (AAIB) jelentéséből.
A sérüléseket azonban csak azután fedezték fel, hogy a repülőgép felszállt és mintegy 14 500 láb magasra emelkedett.
"Súlyosabb következményekkel" járhatott volna, ha "az ablakok integritása nagyobb nyomáskülönbségnél veszik el" - írta az AAIB az esetről kiadott külön közleményében.
A bérelt járat október 4-én a Stansted repülőtérről az orlandói nemzetközi repülőtérre tartott volna, kilenc utassal és 11 fős személyzettel.
Több utas elmondta, hogy a repülőgép utastere "zajosabbnak és hidegebbnek" tűnt, mint amihez hozzászoktak, miután a biztonsági övek jelzéseit kikapcsolták.
A személyzet akkor vette észre, hogy valami nincs rendben, amikor a repülőgép bal oldalán lévő egyik ablak tömítése "csapkodott a légáramlatban". A zajt úgy jellemezték, hogy "olyan hangos volt, hogy az ember majdnem megsüketült".
A pilóta csökkentette a repülési sebességet, mielőtt a gép mindössze 36 perccel a felszállás után visszafordult, és biztonságosan leszállt Stanstedben.
A földi vizsgálat megállapította, hogy két ablaküveg hiányzott, egy harmadik "elmozdult", egy negyedik pedig "kiállt a gép bal oldalából".
Florida-bound flight took off with missing window panes, U.K. investigators report https://t.co/NUv8GIPa96
— KLFY NEWS 10 (@KLFY) November 10, 2023
A reflektorok által okozott "hőkár"
A jelentés szerint az ablaküvegek "hőkárosodást" szenvedtek, miután egy nappal korábban akár öt órán keresztül intenzív megvilágításnak voltak kitéve, és a reflektorok "valószínűleg" az ajánlott 10 méternél közelebb voltak elhelyezve.
A vizsgálat során egy törött külső üveget találtak, míg az ablakokat bélelő habgyűrű anyagának egy része megolvadt.
A sérült ablaküvegek "deformálódtak és összezsugorodtak", és "már nem képeztek hatékony védőfelületet a gumitömítésekkel".
Az AAIB-jelentés hozzátette: "Úgy tűnik, hogy az ablakok a megemelkedett hőmérséklet miatt szenvedtek hőkárosodást és torzulást, miután a repülést megelőző napon egy filmezés során körülbelül négy-öt és fél órán át megvilágították őket.
"Valószínű, hogy a reflektorok 10 méternél közelebb voltak elhelyezve".
A repülőgép gyártójával és üzemeltetőjével folyamatban van a vizsgálat, hogy "teljes mértékben megértsék az alkalmazott világítás hatásait, és hogy a jövőben hogyan lehet kezelni ezt a kockázatot" - mondta az AAIB.
"A légi járművek tulajdonosainak és üzemeltetőinek figyelembe kell venniük az ilyen tevékenységek által jelentett veszélyt, hogy minimalizálják a légi jármű károsodásának kockázatát" - tette hozzá a felügyelőszervezet.
Az incidens kivizsgálása folytatódik.