Fellebbezés

Felmentették a Bettencourt-ügyet kirobbantó újságírókat

A 93 éves, Alzheimer-kórban szenvedő milliárdosnő az ügy kirobbanása óta teljesen visszavonult, és az ügyben indult négy per közül egyikben sem vett részt.

2016.01.14 00:38MTI
hirdetés

Felmentette a dél-franciaországi Bordeaux büntetőbírósága a magánélet megsértésének vádja alól kedden azt az öt újságírót, akik illegálisan készült hangfelvételek alapján először írtak az adócsalási és törvénytelen pártfinanszírozási botrányról, a Bettencourt-ügyről.

A bíróság a hangfelvételeket készítő Pascal Bonnefoy-t, a L'Oréal kozmetikai birodalom 93 éves örököse, Liliane Bettencourt egykori házvezetőjét is felmentette, miután úgy ítélte meg, hogy a titkokban rögzített felvételek "társadalmilag hasznosnak" minősíthetők. A férfi ugyanis ezekkel tudta bizonyítani, hogy többen visszaéltek Franciaország leggazdagabb asszonyának megrendült egészségi állapotával, s nagyobb összegeket csaltak ki tőle.

A sajtó által 2010-ben kirobbantott ügyben tavaly májusban nyolc embert bizalommal való visszaélés, pénzmosás és csalással vádjával elítéltek, közülük heten fellebbeztek a döntés ellen.

A házvezető húsz órányi hangfelvételt készített 2009-2010-ben Liliane Bettencourt otthonában egy elrejtett diktafonnal. A felvételeket a milliárdosnő lánya, Francoise Bettencourt-Meyers adta át a pénzügyi hatóságoknak 2010. június 10-án, s azok döntő bizonyítékként szolgáltak a későbbi eljárásban.

A felvételek tartalmát - amelyek a milliárdosnő szenilitására, valamint adócsaládi ügyekre utaltak - először a Mediapart tényfeltáró portál és a Le Point című jobboldali hetilap, majd a teljes francia sajtó közölte.

A házvezetőt és az öt újságírót, Fabrice Lhomme-t és Fabrice Arfiát, a Mediapart munkatársait, Hervé Gattegnót, a Le Point újságíróját, valamint a két lap főszerkesztőjét, Edwy Plenelt és Franz-Olivier Giesbert-t a magánélet megsértésével vádolta az ügyészség, a bíróság azonban ennek szándékosságát nem látta bizonyítottnak.

A bíróság azt is hangsúlyozta, hogy a sajtó "nagyon komoly nyomozást" végzett az ügyben, és emlékeztetett arra, hogy "a sajtószabadság a demokrácia alapja". Elismerte, hogy az illegálisan készült hangfelvételek részleteinek közzétételével vált egyértelművé, hogy milyen helyzetbe került Liliane Bettencourt.

Edwy Plenel, a Mediapart főszerkesztője szerint a bíróság döntésével kimondta, hogy "létezik egy felsőbb jog, amely a közönség tájékoztatásának joga".

"Ez a döntés a demokráciánk javára válik. Ma büszkék vagyunk az igazságszolgáltatásunkra" - tette hozzá a főszerkesztő.

A politikai és adócsaládi botrányokkal teli Bettencourt-ügy kilenc évvel ezelőtt egy családi viszállyal kezdődött. A 17 milliárd euró értékűre becsült vagyon miatt Liliane Bettencourt és egyetlen lánya, Francoise között 2007 óta zajló és egyre elmérgesedő jogi csatározás a hangfelvételek nyilvánosságra kerülésével 2010 júniusában fordult politikai botrányba. Korábban Francoise többször is kérte anyja gyámság alá helyezését, 2010-ben azonban anya és lánya látványosan kibékült, és mindketten elálltak a pereskedéstől. A 93 éves, Alzheimer-kórban szenvedő milliárdosnő azóta teljesen visszavonult, és az ügyben indult négy per közül egyikben sem vett részt.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.