Szakértői szemle

Gripen-baleset: folytatódnak a vizsgálatok Cáslavban

Csütörtökön várhatóan egész nap még a helyszínen lesznek a szakértők, majd laboratóriumi vizsgálatok következnek. Hogy mikor zárul le az egész ügy kivizsgálása, azt még nem tudni.

2015.05.21 16:22MTI

A magyar és a cseh szakértők csütörtökön folytatják a cáslavi katonai repülőtéren kedden balesetet szenvedett magyar vadászgép átvizsgálását, illetve a helyszínelést - közölte Magdaléna Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkari főnökségének szóvivője az MTI érdeklődésére csütörtökön.

"Csütörtökön várhatóan egész nap még a helyszínen lesznek a szakértők, majd laboratóriumi vizsgálatok következnek. Hogy mikor zárul le az egész ügy kivizsgálása, azt most nehéz megmondani" - nyilatkozott Dvoráková.

A cseh vizsgálóbizottság tagjait a hadsereg felügyeleti és ellenőrző szekciójának szakértői, míg a magyart a Magyar Honvédség, valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakértői alkotják.

A Lion Effort 2015 fedőnevű cseh-magyar-svéd hadgyakorlat, amelyet a baleset után azonnal megszakítottak, szerda délután óta folytatódik. A május 24-ig tartó hadgyakorlaton a csütörtöki az utolsó nap, amikor még a vadászgépek is repülnek.

"Csak a repülési tevékenység befejezése után várható döntés a magyar vadászgép roncsainak az elszállításáról" - jegyezte meg a szóvivő.

A cáslavi repülőtér rendben üzemel.

A magyar légierő JAS-39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okokból túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak.

Egy volt cseh katonai pilóta, akik korábban JAS-39 Gripen vadászgépeken is repült, csütörtökön a cseh hírtelevízióban (CT24) úgy vélte: a magyar pilóták a katapultálással megmentették az életüket.

"A cáslavi repülőtér leszállópályája 2600 méter hosszú, ami több, mint amennyire a gripeneknek normálisan szükségük van" - jelentette ki a televízióban Michael Boruvka.

"A pilótának akkor kell katapultálnia, amikor úgy értékeli ki a helyzetet, hogy már nem tudja folytatni a repülést. Ebben az esetben elmondható, hogy a pilóták helyesen döntöttek. Ha nem így reagáltak volna, akkor valószínűleg már nincsenek közöttünk" - vélekedett a cseh katonai pilóta.

Leszögezte: a magyarok jól tették, hogy a vadászgép földet érése után katapultáltak. Szerinte ez biztonságosabb változat, mert a fékező erő már nem olyan dinamikus, mint a leszállás korábbi szakaszában. Boruvka kijelentette, hogy a gripenek megfelelő berendezései nagyon korszerűek, minek következtében a katapultálás már a pilóta megsérülése nélkül történik.

A keddi baleset oka ismeretlen. Cseh vélemények szerint két ok jöhet számításba: vagy a pilóták hibáztak leszálláskor, illetve fékezéskor, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.

A magyar vadászgép néhány száz méterre a leszállópályától, a szántóföldön áll jobb oldalára dőlve. A gép elején és hátul, a farokrészen is nagyon súlyos sérülések láthatóak, a gép orra és a pilótakabin is letörött.

"A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van" - mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője az MTI-nek szerdán délelőtt. Szerinte ezt a véleményt fogalmazták meg nem hivatalosan azok a szakértők, akik kedden közelről is megnézték a magyar vadászgépet. A gép megrongálódásához nézete szerint nagymértékben az is hozzájárult, hogy az a leszálláskor áttörte a pálya végén álló bonyolult antennarendszert.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.