Hajtóműproblémák léptek fel

Londoni kényszerleszállás: nyitott szerelőajtók okozhatták a vészhelyzetet

Nem zárták le a felszállás előtt a két hajtómű szerelőajtajait azon a repülőgépen, amelynek súlyos hajtóműproblémái miatt kényszerleszállást kellett végrehajtani múlt pénteken a londoni Heathrow repülőtéren.

2013.05.31 20:09MTI
Fotó: MTI

A légi baleseteket vizsgáló brit hatóság (AAIB) pénteken közzétett előzetes jelentése szerint a British Airways Oslóba induló Airbus A319-es járatának hajtóművein a levegőben kinyíltak és letörtek a karbantartás után lezáratlanul hagyott nyílászárók.
 
Az egyik elszabadult ajtó a jobboldali hajtómű üzemanyag-vezetékét is átütötte, és ez a motor ki is gyulladt. A gép, amely százezrek szeme láttára, sűrű fekete füstöt maga után húzva fordult vissza London belvárosa felett, baj nélkül leszállt Heathrow-n. 

A 75 utas az ötfőnyi személyzettel együtt vészcsúszdákon hagyta el a fedélzetet. A kiürítés során hárman könnyebben megsérültek. Az AAIB pénteki jelentése szerint karbantartási munkák során maradtak nyitva a hajtóművek szerelőajtói, és ezt az Airbus felszállása előtt senki nem vette észre.
 
Patrick McLoughlin brit közlekedési miniszter pénteki nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az AAIB jelentése "súlyos megállapításokat" tartalmaz, és a légiközlekedési ágazatnak haladéktalanul megfelelő biztonsági intézkedéseket kell tennie.
 
Keith Williams, a British Airways vezérigazgatója pénteken - részletek nélkül - közölte, hogy a légitársaság "már megtette a megfelelő előzetes intézkedéseket" az AAIB-jelentésben megfogalmazott repülésbiztonsági ajánlásoknak megfelelően. Williams nem fedte fel, hogy a gép karbantartását végző technikusok ellen indult-e munkajogi eljárás. 

A baleseti vizsgálóbizottság pénteki jelentése szerint a repülőgépen az incidens előtti este végeztek rutinjellegű hajtómű-karbantartást. A jelentés szerint a jobboldali hajtómű súlyosan károsodott a tűz miatt. A felszállás közben lerepülő hajtóműlemezek megrongálták a gumikat, a futóműveket és a fékberendezés hidraulikus rendszerét is. 

Évek óta ez volt a legsúlyosabb ilyen jellegű incidens Heathrow-n. Legutóbb 2008 januárjában történt hasonló eset, szintén a British Airways egyik repülőgépével. Akkor egy Boeing 777-200-as, amely Pekingből érkezett 136 utassal és 16 fős személyzettel a fedélzetén, a tízórás út utolsó perceiben mindkét hajtóművének tolóerejét csaknem teljesen elvesztette, mint később kiderült, azért, mert az üzemanyagból kicsapódott vízjég eltömítette a vezetékeket. 

A gép a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől. Az utasokat akkor is a vészcsúszdákon mentették ki; ennek során nyolc utas és a személyzet négy tagja könnyebben, egy személy súlyosan sérült.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.