"GPS van az autókban, tudjuk, hogy mit csinálsz"

Gigantikus elszólás a CES-en: a Ford adatokat gyűjt rólunk

Jim Farley, a Ford alelnöke azt merte mondani: az autóikba épített rendszerük minden lépésünket nyomon követi, így a beérkező adatokból a Ford pontosan tudja, mikor szegtünk például szabályt. Durva.

2014.01.24 01:33ma.hu

A modern technológiával felszerelt autók másodpercenként tömérdek információt képesek gyűjteni a vezetés körülményeiről -- a Ford Motor Company magasrangú vezetője szerint ennek minden egyes darabjához hozzá is férnek.

A múlt héten zajlott Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai vásáron (CES) az autógyártó alelnöke bizony leleplezte, hogy mennyi adatot gyűjtenek be okosautóik.

"Pontosan tudjuk, ki szegi meg a törvényt, és azt is pontosan tudjuk, hol teszi ezt. GPS van az autóinkban, tudjuk, mit csináltok" - mondta a férfi a Business Insider riportere, Jim Edwards tolmácsolásában. A kicsúszott szavakon már hiába próbált korrigálni azzal, hogy "Amúgy ezeket az információkat nem adjuk ki senkinek."

Figyelembe véve azonban, miképpen használta fel az amerikai nemzetbiztonság a telkó cégek által felhalmozott metaadatokat, a puszta tény, hogy a gépkocsik szenzorjai által gyűjtött információkat a gyártók elraktározzák valahol előrevetíti, hogy idővel a vezetési szokásokat is gondosan tanulmányozni fogják az NSA munkatársai. Végül is Al Capone is adócsalásért került rács mögé.

Okosautó dömping

Az autóipart is elérte az "okos forradalom", az iparág a CES-en is kiemelt figyelmet kapott: rekordszámú, összesen kilenc járműgyártó rántotta le a leplet legújabb fejlesztéseiről a "bűn városában". A bemutatott technológiák nagyon széles spektrumot fedtek le: a résztvevők többek között láthattak lézer fényszórókat, 4G LTE technológiával felszerelt autókat, beépített akció kamerákat és fejlett infotainment rendszereket. A szegmensen belül további izgalmas irány volt még az okostelefonok autóba integrálása is.

Az autókban lévő nyomkövető minden adatot egy adatbázisban rögzít, így a Ford azt is tudja, melyik sofőr mikor és hol lépte túl a megengedett sebességet. Ám nem csak róluk van itt szó, hiszen a 2013-ban gyártott tömegautók mindegyike rendelkezik ezzel, a repülőgépek feketedobozához hasonló eszközzel. Ismert, hogy a legtöbb amerikai autó például sebességadatokat is nyilvántart, garancia és baleset esetén ezeket fel is használták. Nem kétséges tehát, hogy az adatelemzések tovább segíthetnének abban, hogy hatékonnyá váljon a közlekedés - például a forgalomtorlódások kialakulása is megelőzhető legyen. De milyen áron?

Khaliah Barnes, az Electronic Privacy Information Center biztonsági szakembere szerint a számítógéppel felszerelt járművek hatalmas mennyiségű adatot halmoznak fel. A megfelelő védelem nélkül rengeteg lehet a visszaélés - mondta. Persze ehhez nem ártana tudni, hogy pontosan milyen adatokat gyűjtenek, milyen elemzésekhez használják fel, és mikor adják át harmadik félnek.

Helyreigazítás

Miután a Business Insider lehozta a Ford-vezér "nyelvbotlását", Farley azonnal helyesbített kijelentve: "Nem követjük nyomon a vásárlóinkat a beleegyezésük nélkül. Amit mondtam teljes mértékben hipotetikus volt". Na persze.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.