A suliban nem lesz cérnább a duci

Az iskolai testnevelés nem segít a túlsúlyos gyerekeken

A túlsúlyos gyerekek gondjain nem segít az iskolai testnevelés - derül ki egy brit vizsgálatból, amelynek eredményeiről csütörtökön az Európai Elhízástudományi Kongresszuson számoltak be Amszterdamban.

2009.05.07 18:30MTI

Terry Wilkin, a plymouthi Peninsula Medical School endokrinológia-professzora munkatársaival 206 nyolc-tízéves éves gyerek sorsát követte nyomon két éven át. A gyerekek Plymouth három oktatási intézményében tanultak: az egyik csoport a tehetős diákokat előkelő középiskola felvételijére előkészítő tanintézménybe jártak, s tantervükbe heti 9 óra testnevelést iktattak.

A legkevesebb testedzés egy belvárosi iskola diákjainak jutott, akik hetente mindössze kétszer látogattak a tornaterembe. A legtöbb és a legkevesebb iskolai testnevelésben részesülők közötti különbség elérte a 40 százalékot. A vizsgálat során a gyerekek testére egy mérőműszert erősítettek. Az összes gyerek minden iskolai félév alatt egy-egy héten át viselte egész nap a műszert, amely percenként 600-szor regisztrálta mozdulataikat.

Mint a vizsgálatok során kiderült, azok a gyerekek, akik többet mozogtak a tornaórákon, az iskolai testedzés fáradalmait otthon pihenték ki. Azok a gyerekek viszont, akik alig-alig tornáztak, az órák után tombolták ki magukat. Összességében a gyerekek ugyanannyi energiát használtak fel, függetlenül attól, hogy otthon, vagy az iskolában mozogtak többet. Terry Wilkin szerint ez abból ered, hogy a gyerekek mozgásigényét valamilyen belső, agyi rendszer szabályozza.

"Az emberi evolúció során az energiafelhasználást automatikusan szabályozta a szervezet, hogy fenntartsa a testtömeget, ez volt ugyanis a túlélés záloga" - mondta a professzor. Tim Lobstein, az Elhízást Tanulmányozó Nemzetközi Szövetség (International Association for the Study of Obesity) gyermekprogramjának igazgatója érdekesnek nevezte a brit kutatást, amely - noha nem magyarázza meg teljesen a jelenséget - megéri a további vizsgálatokat.

Mint Tim Lobstein rámutatott, fontos lenne ösztönözni az iskolai testnevelést.

A gyerekek ily módon megízlelik a mozgás örömét, s ez végigkíséri majd további életükben. A szakember ugyanakkor aggályosnak tartja, hogy a kutatás esetleg befolyásolhatja azokat a politikusokat, akik amúgy is az iskolai tanterv megkurtítására éreznek késztetést.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.