Frissít, üdít, valamint cukorbetegséget okoz

Üdítőital-reklámok: délibáb és valóság

Az élelmiszeripar és a hatóságok gyakran ütköznek: a gyártók gyakran hamis egészségügyi előnyökkel kecsegtetik a potenciális vásárlókat a hirdetéseikben. Nincs másképp ez bizonyos üdítőitalok esetében sem.

2009.04.20 06:51MTI

A kérdés fontosságát jelzi, hogy az orvostudomány egyik leghagyományosabb folyóirata, az angol Lancet szerkesztőségi cikkben foglalkozik vele.

Nagy port vert fel, amikor az ausztrál hatóságok helyreigazításra kötelezték a Coca-Cola italgyártót, mivel reklámjaiban azt sugallta, csupán mítosz, hogy a kóla hizlalja a gyerekeket és szuvassá teszi a fogakat. Az orvosi folyóirat írása fölhívja a figyelmet arra, hogy a nagy élelmiszeripari vállalatok reklámjainak trendje az utóbbi időben megváltozott: a gyártó és forgalmazó esetleges felelősségét ravaszul áthárítják a vásárlóra, a fogyasztóra.

Az új hirdetésekben tehát leírják, hogy a Coca-Cola tartalmaz kalóriát, meg "étkezési savakat" - tehát hizlal és rontja a fogakat -, de az már a vásárló felelőssége, hogy mennyit fogyaszt az egyébként remeknek, üdítő hatásúnak leírt italból. A Lancet arra is utal, hogy a felelősségnek a fogyasztóra hárítása, a híres, népszerű sportolók, sztárok szerepeltetése, valamint a termék és a károsodott egészség közötti összefüggés vitatása, elkenése az élelmiszeripar olyan taktikai váltása, amely a dohányipar módszereire emlékeztet.

Az is jól látható, hogy a reklám célközönségét mind gyakrabban a fiatalok jelentik. Sok reklám foglalkozik a jól ismert módon egészséget károsító termékek "egészséges" változataival. Ennek a taktikának jó példája az Egyesült Államokban nagy botrányt kavart "VitaminVíz" esete.

A reklámszöveg valami olyat sugallt, hogy a valóságban drága, sok cukrot tartalmazó egészségital a testet képessé teszi fokozott fizikai erőkifejtésre, mert az izom- és vázrendszer szerkezeti épségében alapvető szerepet játszik. A hirdetésekben az is szerepelt, hogy csökkenti a krónikus betegségek kifejlődésének kockázatát és erősíti az immunműködést.

Táplálkozástudományi szakemberek szerint azonban az üvegenként 33 gramm cukor hizlal és növeli a cukorbetegség kockázatát. Ez többet árt, mint a benne lévő vitaminok remélt hatása.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.