Mi lesz a 154 "lejárt szavatosságú" metrókocsival?

Műszakilag felülvizsgálhatják a budapesti metróközlekedést

Műszakilag felülvizsgálhatják a budapesti metróüzemet, ha a képviselők elfogadják Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester ezt célzó előterjesztését, amelyet kedden publikáltak Budapest honlapján.

2011.05.24 11:10MTI

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére készített előterjesztésben Tarlós István úgy fogalmaz, hogy a BKV-nak 154 "lejárt szavatosságú" metrókocsija van, de a magyar szabályok műszaki állapothoz és nem életkorhoz kötik a forgalomban való részvételt. A pontos műszaki állapotról viszont nincs információja a fővárosnak.
   
Kocsis István, a BKV vezérigazgatója arról tájékoztatta Tarlós Istvánt, hogy 11 darab 35 és 40 év közötti metrókocsit tovább üzemeltetnének, de ezek általános és rendkívüli felülvizsgálatát el kell végezni. Erre a BKV már keresi a forrást és a technológiát. A cél az is, hogy összeállítsanak egy járműpark-fejlesztési csomagot, amellyel elérhető, hogy ne legyen 30 évnél idősebb szerelvény a forgalomban.
   
A főpolgármester előterjesztésében azt írta, mivel az elmúlt hetekben elszaporodtak a műszaki hibák a 3-as vonalon, elengedhetetlennek tartja az észak-déli vonal műszaki felülvizsgálatát.
   
Tarlós István kifejtette, hogy a műszaki audit öt területre terjed ki: a metrószerelvények karbantartási rendszerének teljes felülvizsgálatára; elemezni fogják a szerelvények további üzemelésének életkorukból fakadó kockázatait; vizsgálják a felhasznált, beépített alkatrészeket, a beépítés folyamatát; a szerelvények általános műszaki állapotát; és azt is, hogy a szerelvények lecseréléséig milyen lehetőségei, kockázatai lehetnek az üzemeltetésnek.
   
Az auditot kizárólag minősített, nemzetközi referenciákkal rendelkező intézet végezheti, a feladatok elsősorban a 3-as metróvonalra terjednek ki, de a 2-es metró üzemvitelét is vizsgálnák.
   
Tarlós István múlt pénteken jelentette be, hogy megkezdték 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsi kivonását a 2-es és 3-as vonalról, mert potenciális balesetveszélyt jelentenek. A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a szerelvényeket korábban gyártó orosz céget, és azt a tájékoztatást kapták, hogy a 30 év feletti szerelvények közlekedtetése már biztonsági kockázatot jelent.

A BKV állományában egy 2011. februári jelentés szerint három típusú metrókocsi van. A legfiatalabbak a 81714/81717-es típusú szerelvények, de ezek is átlagosan 25,8 évesek. A társaságnak 194 ilyen típusú kocsija van. Ev, EvA és Ev3 típusú kocsiból 174 darabot használ a BKV, ezek átlagos életkora 37,1 év.

Korábban azzal számoltak, hogy az Alstom-kocsik szállításának csúszása miatt a 3-as vonalon szolgáló, selejtezésre tervezett Ev3-asokat továbbra is üzemben tartják érdemi felújítás nélkül. A kisföldalatti szerelvényeiből 23 fut, ezek átlagosan 36,7 évesek, karosszériahibák sorozatban fordultak elő. A BKV 2010-re tervezte, hogy elvégzi ezen kocsik nagyjavítását, amellyel 7-10 évig tovább üzemelhetnek.
  
 Egy közlekedési szakportálon olvasható cikk szerint az első, Ev típusú szerelvényeket 1966-ban rendelték meg, majd 1970-72-ben állították forgalomba őket. A később rendelt szerelvények kapták az Ev3-as megjelölést, EvA-val pedig a 2000 és 2002 között felújított 45 darab kocsit jelölik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.