Nincs jobb áthidaló megoldás

Kell-e még egy komp a Balatonra?

Az eddigi számítások szerint a Badacsony-Fonyód közötti személyhajózási útvonalon évente 100-120 ezer utas közlekedik. Most felmérik, hogy érdemes-e beruházni egy újabb kompjáratra, vagy turisztikai szempontból jobb, ha körbeautózzák a tavat a turisták.

2011.02.11 15:39MTI

A jövő héten zárul az a közbeszerzési eljárás, amelynek eredményeként megbízást kaphat egy szakértői csapat arra, hogy még az idén mérje fel, milyen környezetvédelmi, gazdasági és közlekedési előnyökkel járhat a Badacsony-Fonyód között régóta tervezett második balatoni kompjárat beindítása - mondta Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek pénteken.

Hozzátette: a részletes megvalósíthatósági tanulmánynak november végéig kell elkészülnie.
Több évnyi előkészítő munka után tavaly év elején sikerült uniós támogatást nyerni a projekt elindítására. A közbeszerzési pályázat kiírása a szükséges egyeztetések, valamint az irányító szervezetnél történt személycserék miatt elhúzódott, így a tavalyi helyett az idei szezont fogják felmérni a szakértők. Egy teljes hajózási évad vizsgálatára van szükség ahhoz, hogy eldönthessék, gazdaságosan fenntartható lenne-e, illetve mekkora újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban egy második balatoni kompjárat beindítása.

A projektnek vannak támogatói és ellenzői, ezért különösen fontos, hogy kizárólag szakmai alapon dőljön el, milyen előnyökkel, estleges hátrányokkal járna a megvalósulása, és ezek miként aránylanak egymáshoz - hangsúlyozta a vezérigazgató.

Korábban sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz, így valóságos áttörésnek számított, amikor egy éve mind a kormányzat, mind az irányító hatóság támogathatónak ítélte létjogosultsága esetén a projektet. Ennek eredményeként a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséhez száz százalékos, maximum 50 millió forintig terjedő uniós támogatást nyert a terv.

A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő az előtanulmányok szerint csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a Balaton nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva a déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások 7 milliárd forintba kerülnének. Az új 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és az egyéb terheléstől függően 350-1.000 utas szállítására lennének képesek.

Az eddigi számítások szerint a Badacsony-Fonyód közötti személyhajózási útvonalon évente 100-120 ezer utas közlekedik. Ennek a személyforgalomnak a bonyolításával önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot is hozna. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és minimum még egyszer ennyi jármű szállítására lenne igény évente.

Amennyiben támogatandónak bizonyul a projekt, a második balatoni kompjárat beindításához további két évre lenne szükség, vagyis leghamarabb 2014-tól közlekedhetne Badacsony és Fonyód között - mondta Horváth Gyula.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.