Csökkentik az ügyfelek és a hatóságok költségeit

Egyszerűbb és gyorsabb lesz a vámügyintézés

Az egyablakos vámügyintézés megvalósítása az érintett hatóságok elektronikus kapcsolatának megteremtésével jelentősen egyszerűsíti és gyorsítja majd a vámügyintézést, s csökkenti az ügyfelek valamint a hatóságok költségeit is.

2009.03.03 16:39MTI

Jelenleg az ügyfeleknek számos hatóság több mint 70 féle engedélyét, igazolását kell - a vámügy sajátosságaitól függően - benyújtaniuk papíron, általában eredeti példányban. 

Az egyablakos projekt megvalósításával azt szeretnék elérni, hogy elég legyen egy helyre beadni az adatokat, s azok utána elektronikusan áramoljanak egyik hatóságtól a másikhoz, és vissza az ügyfelekhez - mondta Nagy János országos vámparancsnok. A kilenc hatóság együttműködésével megvalósuló, s a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségen (NFÜ) keresztül közel 2,4 milliárd forint uniós támogatásban részesülő projekt megvalósításának határideje 2010. március 15. A projekt az Új Magyarország Fejlesztési Terv Elektronikus Közigazgatás Operatív Programjának (EKOP) része. Horváth Viktor, az NFÜ főosztályvezető-helyettese hangsúlyozta: kulcsfontosságú, hogy az állam hozzájáruljon az üzleti környezet javításához, s az informatika eszközeivel csökkentse az adminisztrációs terheket. A vámeljárás egyszerűsítése mellett más fejlesztések is folyamatban vannak - tette hozzá. 

Vályi-Nagy Vilmos, a VP országos parancsnok-helyettese elmondta: az engedélyek kiadása a vámeljárástól függetlenül, azt megelőzően az ügyfél kérelmére történik. Az engedélyeket, igazolásokat továbbra is az illetékes hatóságok adják majd ki, de az engedélyekben foglalt adatokat elektronikusan bocsátják a VP rendelkezésére, és a vámhatóság is ily módon közli a többi hatósággal az engedélyek felhasználási adatait. A külkereskedelemben érintett mintegy 50 ezer ügyfél dolgát jelentősen megkönnyíti majd, hogy nem kell mellékelni az engedélyeket, elegendő lesz hivatkozni rájuk. 

Egy vámeljárás korábban átlagosan 4-6 órát is igénybe vett, az elektronikus eljárást választó ügyfelek azonban egy-két perc alatt, székhelyükről le tudják majd bonyolítani az eljárást a regisztráció után. A VP és az adóhatóság már most is minden adatot elektronikusan tud egymáshoz továbbítani - mondta Vályi-Nagy Vilmos.

A Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a műszaki adatlapok tartalmát kapja meg a VP a regisztrációs adó kiszabásához, a fejlesztés révén az információk közvetlenül juthatnak el a vámhatósághoz. Az NKH-tól kapott információkat a közúti ellenőrzések során (például veszélyes hulladékok) is használni kívánja a vámhatóság. 

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól (KvVM) az első körben a veszélyeztetett állat- és növényfajok kivitelével kapcsolatos adatokat kapják meg elektronikusan a vámosok. A VP szigorítani kívánja a hulladékgazdálkodással kapcsolatos ellenőrzési tevékenységét is, főleg az országhatárt átlépő hulladékok esetében. 

A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatallal (MgSZH) való együttműködés során az állat- és növényegészségügy terén valósítják meg az elektronikus adatcserét, a jövőben így nem lesz szükség külön engedély beadására. 

Az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) olyan adatbázist hoz létre a közös projekt keretében, amelyből kiderül, hogy valódi vagy hamisított termékekről van szó. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatallal (MVH) a vámhatóság elsősorban a kivitelhez kapcsolódó adatforgalmat szeretné felgyorsítani, később a kifizetés is gyorsabb lehet majd. A projekt keretében az egyes hatóságok létrehozzák vagy korszerűsítik az engedélyek kiadását támogató informatikai rendszerüket is, és elektronikus ügyfélkapcsolatot valósítanak meg az engedélyezés során. 

Jelenleg a hatósági alkalmazások létrehozására vagy továbbfejlesztésére irányuló közbeszerzési eljárások zajlanak, illetve a már lezárt eljárások esetében megkezdődött az informatikai fejlesztés. A VP saját fejlesztéseinek jelentős része már megvalósult az ügyfelek és a szakmai szövetségek véleményének figyelembevételével - mondta Vályi-Nagy Vilmos. Az elmúlt két év eredményei között említette az ügyfelek üzeneteinek automatikusan feldolgozását, és az ügyek elektronikus határozattal való lezárását. Az utóbbit március végétől teljes körben alkalmazzák majd. Fejlesztik az elektronikus fizetést is (a magánforgalomban most is lehet a vámeljárás végén bankkártyával fizetni).

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.