Külföldi sajtó rólunk, nekünk is

Cseh lapok Nagy Imre újratemetéséről, brit lap a reklámadóról

Nagy Imre újratemetésére emlékezett hétfőn két cseh napilap, a liberális Mladá Fronta Dnes és a konzervatív Lidové Noviny, a Financial Times című tekintélyes brit gazdasági napilap pedig a reklámadóról közölt egy olvasói levelet.

2014.06.16 13:33MTI
freedigitalphotos.net/Stuart Miles

Nagy Imre újratemetése Magyarország számára 1989. június 16-án olyan korszakváltó esemény volt, mint Csehország (és Szlovákia) számára az 1989. november 17-i prágai diáktüntetés - vélte a Mladá Fronta Dnes szerzője az esemény 25. évfordulójával foglalkozó írásában.

Lubos Palata rámutatott: Németh Miklós vagy Pozsgay Imre neve ma már szinte senkinek semmit nem mond, mégis a korabeli kommunista Magyarország kormányának vezetője, illetve alelnöke és reformkommunista társaik döntő szerepet játszottak a magyarországi rendszerváltásban.

"A kommunisták voltak azok, akik Magyarországon a kommunizmus bukását előkészítették" - fogalmazott Palata. "Annak ellenére, hogy ma Orbán Viktor beszédét tartják sorsdöntő eseménynek, az igazság az, hogy Németh és Pozsgay mindazt, amit a Fidesz akkor követelt, csendben már előkészítették" - írta Palata.

A Lidové Noviny ugyanakkor Orbán Viktor szerepét emelte ki. "A temetés lényegében nyugodt lefolyását Orbán Viktor Fidesze zavarta meg" - vélekedett Josef Mlejnek történész. Szerinte Orbán nem véletlenül támadta a reformkommunistákat, akik akkoriban uralták a közbeszédet.

"Orbán a reformkommunistákban felismerte a legfőbb veszélyt: tudta, már nem arról van szó, hogy megbukik-e a kommunizmus, hanem arról, hogy ki fog uralkodni Magyarországon a kommunizmus bukása után" - állította a történész. Úgy vélte, hogy a reformkommunisták és Orbán pártjának harca tovább folytatódik.

Rámutatott, hogy a Fidesz a rendszerváltás után liberális pártból konzervatív párttá alakította át magát. "Az önátalakítás tehát nem a kommunista nómenklatúra kiváltsága, akárcsak az autoriter hajlamok, amelyekkel Orbánt legkésőbb 1998-tól, az első hatalomátvétel idejétől vádolják" - állította Mlejnek.

A Financial Times európai kiadása Tim Lefroynak, a londoni Reklámszövetség vezérigazgatójának írását közölte olvasói levélként. A szerző ebben úgy vélte, hogy Magyarországnak sokba fog kerülni a reklámadó.

"A magyar kormány terve a reklámbevételek megadóztatására több mint támadás a demokrácia ellen. Orbán miniszterelnök jól tenné, ha ráébredne, hogy a költségeket nem csak a média viseli majd, hanem az ország gazdagsága és jóléte is megsínyli majd" - fogalmazott Lefroy.

A vezérigazgató egy tanulmányra hivatkozott, mely szerint a brit hirdetési piacon elköltött 16 milliárd font összesen 100 milliárddal bővítette a bruttó hazai terméket (GDP). Lefroy szerint ebből egyenesen következik, hogy minden adó formájában elvont forint hat másikat vesz majd el a magyar GDP-ből. Politikailag vonzónak mutatkozhat a reklámpiac elleni támadás, de nem kívánt mellékhatásai is lehetnek - érvelt Lefroy.

"Orbán úr lépése a kormányát elszámoltató média ellen irányulhat, de a kereskedelmi szólásszabadság ellen indított támadással Magyarország csak szegényebb lehet" - zárult az írás a Fincial Timesban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.