Itthon is lesz roncsprémium?

A gazdasági tárca használtautó-becserélési programon dolgozik

Használtautó-becserélési programon dolgozik a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) - közölte a tárca az origo internetes honlappal, a hírt a tárca az MTI-nek is megerősítette.

2009.04.08 08:30MTI

Az internetes honlap cikke szerint a minisztérium már egyeztetett a szakmai szervezetekkel, valamint a gyártókkal, kereskedőkkel, bontókkal és az érintett szaktárcákkal, és egy "konszenzusos javaslaton dolgozik". Korábban a hírek arról szóltak, hogy kormányzati körökben nem tartják jó megoldásnak a német példa követését.

A lap azt írja, hogy a készülő előterjesztés szerint a kilométerenként maximum 140 gramm szén-dioxid-kibocsátású új autók vásárlását támogatnák. A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása alapján, az elképzelés az, hogy az állam 300 ezer forint szja-kedvezménnyel ösztönözné a 10 évnél öregebb autók új, környezetbarát járműre cserélését, ehhez a kereskedők további 300 ezret adnának.

A tárca jelenleg a körülményeket figyelembe vevő, konszenzusos javaslat előkészítésén dolgozik, a költségvetésre gyakorolt hatás kiemelt figyelembevételével kialakított javaslatot az NFGM a kormány elé fogja terjeszteni - áll a tárcaközleményében, amelyet az MTI-hez is eljuttatott. Egy ilyen programtól azonban - az eddigi fogyasztói-autóvásárlói szokásokból kiindulva - csak minimális hazai gyártmányú személygépkocsi többleteladás generálása várható (maximum 2000 gépkocsi).

A ma Magyarországon értékesített személygépkocsiknak mindössze mintegy 10 százaléka hazai gyártású, 90 százalékuk importból származik. Egy hasonló konstrukció tehát nagy valószínűséggel - a behozatal magas aránya miatt - az Európai Unió más országainak foglalkoztatásához, munkahelyeinek megtartásához járulna hozzá, miközben a kereslet általános serkentése miatt akár áremelkedéshez is vezethet - írja az NFGM.

A tárca szerint Magyarországon a személygépkocsi-értékesítési hálózatban túlkapacitás van. A teljes magyar kereskedői hálózat értékesítési kapacitása (a járműimportőröktől és márkakereskedőktől származó adatok szerint) 400.000 jármű, ami a legnagyobb csúcseladások (kb. 200.000 jármű) idején is jelentősen meghaladta az igényeket. Maguk az érintettek is azt állítják tehát, hogy a valós piaci nagyság az ország méreténél, a lakosság gazdasági helyzeténél fogva reálisan csak mintegy 150-160 ezer személygépkocsi, vagyis kevesebb, mint az értékesítési kapacitás fele. Ebből következően a kereskedők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó javító hálózat jelentős része - válságtól függetlenül - piacvesztésre, bezárásra van ítélve - hangsúlyozza a gazdaságfejlesztési tárca.

A tájékoztatás szerint a járműipar kiemelt húzóágazat, a magyar kormányzat a válság hatásait ellensúlyozandó már több intézkedést és támogatási programot is elindított a gyártókapacitások és a szakképzett munkaerő megtartása érdekében. Ilyen például a k+f munkaerő megőrzésére és fejlesztésére vonatkozó, illetve a vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzése tartós beszállítóvá válás vagy státusz megerősítése érdekében kiírt, valamint a 4+1 napos munkahetet biztosító pályázat.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.