Állami szerepvállalások az autóiparban

Mentik a járműipart az európai kormányok

Az autóipar helyzetének alakulása az utóbbi hónapokban aggodalomra adott okot az állami vezetőknek és a piac szereplőinek egyaránt. Alábbiakban összefoglalást kaphatunk arról, miként reagáltak a helyzetre az európai kormányok.

2009.01.28 12:00MTI

Nagy-Britannia kormánya összesen 2,3 milliárd fonttal segíti ki az ország járműiparát, ebből 1,3 milliárdnyi kölcsön, a többi garanciavállalás. A támogatást az autógyárak mellett a részegységek gyártóinak is címzi a brit kormány, közölte Peter Mandelson brit gazdasági miniszter kedden Londonban a parlamentben.

Ennél szerényebb támogatásra számíthat az olasz autóipar: egyelőre folynak az egyeztetések, kinek mennyi jusson. Elsősorban a FIAT lehet a 260-300 millió euró közötti mentőterv kedvezményezettje, mivel gyakorlatilag egyenlő az olasz autóiparral. A kormányok úgy érzékelik, hogy az autóipar az első helyek egyikén van azon iparágak közül, amelyeket szinte azonnal visszaesnek, ha gazdasági válság van. A támogatás a járműkereskedelmet is célba veheti. A brit kormány már csökkentette itt az áfát, de az ágazat felszínen maradásához többre van szükség. Mandelson gazdasági miniszter szerint a kormányzat a beígért támogatással nem a járműipar számláját fizeti ki az adófizetők pénzéből.

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) mindazonáltal nyomatékosan felhívta a figyelmet, hogy a kormányzatok közvetlen támogatásai eltorzíthatják a nemzetközi kereskedelmet, mert ezek az intézkedések hátrányosak a külföldi cégekre nézve. Szükséges, hogy a kormányok teljesen átláthatóvá tegyék a tervezett lépéseket, láthatóvá váljon, vajon vállalatok egyszerű állami támogatásáról van-e szó, ami vitatott gyakorlat.

Olaszországban a FIAT vezetője közölte, hogy az ágazat válsága 60 ezer ember munkájának elvesztésével járhat a vállalatnál, ezért találkozót tart a munkavállalók képviselőivel, Giulio Tremonti gazdasági miniszterrel és más kormánytagokkal. A kormány már dolgozik egy ágazatmentő terven, beleértve az autópiacot célzó serkentő intézkedéseket, mivel az eladások a korábbiak felére estek vissza. A kormány illetékesei azt az álláspontot képviselik, hogy a támogatás - ami valószínűleg eléri a 290 millió eurót - az egész járműipari háttéripart is szolgálja, nem lehet egyedül az autókról szó.


Németországban a kormány gazdaságélénkítő programjának idevágó része váratlanul gyors hatással jár, mondta a német autóipari szövetség (VDA) vezetője vasárnap. Az autószalonok szerte Németországból, a legnagyobb európai autópiacról nagy forgalomnövekedést jelentenek - "nyüzsög a nép a szalonokban", lelkendezett a Ford németországi főnöke, Bernhard Mattes -, és ezt annak tulajdonítják, hogy a kormány 2500 eurós támogatást ígért mindenkinek, aki legalább kilencéves autóját cseréli újra. - Most úgy néz ki, hogy az idei autóértékesítés meghaladhatja a 3 milliót, elérheti legalább a tavalyi szintet, ha a kormány beváltja minden tervét - mondta Matthias Wissmann, a VDA elnöke a Der Tagesspiegel című lapnak.

Tavaly 3,09 millió új autó kelt el Németországban, idénre 2,9 milliót jósolt eredetileg a VDA decemberben. A német kormány ígért ösztönző támogatása nem részrehajló, habár a bajor keresztényszociális unió (CSU) követelte, hogy támogatást csak német gyártmányú autóra lehessen kapni, a hazai munkahelyek védelmében. A német kormány nagylelkűsége azonban valószínűleg nem csak valamiféle szívjóság következménye: EU-szinten és a tengerentúlról egyaránt érezhető nyomás, hogy tegyen eleget világgazdasági felelősségének is, teszik hozzá megfigyelők.

A beszámolókból azonban kiderül, hogy a németek maguktól sem akarják olcsóbb külföldi kocsikra költeni az állami segítséget. Az autószalonok hétvégi tájékoztatása szerint továbbra is a német gyártmányoké a hazai piac 65 százaléka, a hat első értékesítő mind németországi autógyár.

Franciaországban elképzelhető, hogy az autógyárakban az állam részesedést vállal a támogatásokért cserébe. - Az autógyáraknak nem feltétlenül kölcsönökre van szükségük, hanem a pénzügyi támogatásért cserébe a tőkeemelés egyes esetekben kifizetődőbb lenne - mondta Luc Chatel francia ipari államtitkár és kormányszóvivő a múlt héten. A francia kormány jelenleg kizárólag a Renault-ban résztulajdonos, 15 százalékos részesedéssel.

Korábban Nicolas Sarkozy államfő azt mondta, hogy az ágazat felemelését szolgáló terv január végén meglesz, és hogy a nehéz helyzetbe került járműipart, beleértve a beszállítókat is, hitelek mellett garanciák vállalásával is támogatná a kormányzat. A Le Parisien című napilap úgy tudja, Sarkozy január végén egy 5-10 milliárd eurós programot jelent majd be, amelyet elsősorban hitelek formájában kíván a kormány folyósítani. A járműipar Franciaországban 2,5 millió embert foglalkoztat, ez a munkavállalóknak a 10 százaléka.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.