Nagyobb biztonság a gyalogosoknak

Egyedülálló Volvo-megoldás a gyalogosgázolások megelőzéséért

Nyugodtan mondhatjuk, hogy a Volvo Cars új fejlesztése a preventív biztonsági megoldások következő generációját jelenti.

2008.12.17 09:20ma.hu

Az új Volvo ütközésmegelőző rendszer, amely teljes körű fékvezérléssel és gyalogos-felismeréssel rendelkezik, akkor aktiválódik, ha egy gyalogos kilép az autó elé és a sofőr nem reagál a vészhelyzetre. Ilyenkor a rendszer a jármű teljes fékerejét kihasználva megpróbálja megállítani az autót.

Ez a jövőbe mutató újítás már megtalálható a Volvo S60 Concept modellben, amely a Detroiti Autószalonon mutatkozik be 2009. január elején. Ez a biztonságtechnikai innováció a következő lépés a Volvo Cars folyamatos fejlesztéseinek sorában, amelyek célja a veszélyes helyzetek felismerése, majd az aktív beavatkozás a balesetek megelőzése érdekében.

„A korábbiakban olyan rendszereket fejlesztettünk, amelyek segítettek megelőzni a más járművekkel való ütközéseket. Most azonban óriásit ugrunk előre, hiszen az új rendszer a védtelen gyalogosok biztonságát is növeli, ráadásul a rendszer már nem csak a fékerő egy része, hanem a teljes fékerő felett rendelkezik. Tudomásunk szerint eddig egyelten versenytársunknak sem sikerült akár csak hasonló eredményeket is elérnie ezen a területen” – mondta Thomas Broberg, a Volvo Cars biztonsági szakértője.

„Ez a technológia egy nagy lépéssel közelebb visz hosszú távú célkitűzésünk eléréséhez, ami nem más, mint „balesetmentes” autók tervezése. A célunk, hogy 2020-ra senki se haljon, illetve sérüljön meg a Volvo új személyautóiban” – tette hozzá a szakértő. Az Európai Unió tagországaiban a halálos kimenetelű balesetek áldozatai között a gyalogosok aránya országtól függően 10-25 százalék között változik.

Az Európai Unió fővárosaiban 2007-ben összesen 1560 személy szenvedett halálos balesetet, 43 százalékuk gyalogos volt. A gyalogost elütő autó sebessége jelentős szerepet játszik a baleset végkimenetelében. A sebesség csökkentése jelentősen növeli a szerencsétlenül járt gyalogos túlélési esélyeit, ugyanis ha a sebesség 50 km/óráról 30 km/órára csökken, a gyalogos túlélési esélyei jelentős mértékben nőnek.


„A célunk, hogy ez az új technológia 20 km/óra sebesség alatt segítsen megelőzni a gyalogosgázolásokat. Ha az autó ennél gyorsabban halad, akkor az a cél, hogy a sebességet az ütközés pillanatáig a lehető legnagyobb mértékben csökkentsük. Az esetek többségében körülbelül 75 százalékkal tudjuk csökkenteni az ütközési erőhatást” – mondta Thomas Broberg.

Ez a technológia nagyon előnyös a ráfutásos balesetek során is. Tanulmányok bizonyítják, hogy a ráfutásos balesetek felénél a hátulról becsapódó autó sofőrje egyáltalán nem fékezett a baleset előtt. A fő cél továbbra is az, hogy a sofőr a kezdeti figyelmeztetésre reagálva azonnal fékezzen, vagy kikerülje a veszélyforrást. Az automatikus fékezés olyan intézkedés, amely csak akkor kezdődik el, ha az ütközés már elkerülhetetlen. Ilyen esetekben a rendszer akár teljesen meg is akadályozhatja az ütközést, ha a két jármű közötti sebességkülönbség kisebb, mint 25 km/óra.

A kissé hosszú, de igen precíz Collision Warning with Full Auto Brake and pedestrian detection névre hallgató rendszer a következő elemek alkotják: egy az autó orrában elhelyezett új, csúcstechnológiás, kétféle üzemmódban működő szenzor, egy a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera, és egy központi vezérlőegység. A szenzor és a kamera folyamatosan figyeli az utat a jármű előtt. A szenzor feladata az esetleges akadályok felismerése és távolságuk megállapítása. A kamera feladata annak eldöntése, hogy milyen típusú objektum került a kocsi elé. A rendszer úgy van programozva, hogy az autó előtt álló, vagy azzal azonos irányba haladó járművekre reagáljon. A csúcstechnológiára épülő széles látómezejű szenzornak köszönhetően az egység a mozgó gyalogosokat is képes észlelni.

„Már tíz éve dolgozunk ezen a technológián. Tesztautóink hosszú évek óta járják az utakat számos országban. A végső rendszer tervezése során olyan tényezőket is figyelembe kell venni, mint a különböző forgalmi helyzetek, az útviszonyok és az időjárás. A tesztek során összegyűjtött információk alapján fejlett számítógépes szimulációkat készíthetünk, amelyekkel ellenőrizhetjük a rendszer működését különböző helyzetekben” – mondta Thomas Broberg.

Vészhelyzetben a sofőrt először egy hangjelzés figyelmezteti, és egy villogó fény is megjelenik a szélvédőre vetítve. Az azonnali, intuitív reakció kiváltása érdekében a vizuális figyelmeztetés úgy néz ki, mintha felvillanna egy autó féklámpája. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre, és a rendszer elkerülhetetlennek ítéli meg az ütközést, az autó minden fékjét teljes fékerővel működésbe hozza.

„Az aktív fékezés csak akkor lehetséges, ha az objektumot a szenzor és a kamera is látja. Az érzékelőknek köszönhetően most már a teljes fékerőt kihasználhatja a rendszer. A legelsők között vagyunk az iparágban, akiknek ezt sikerült elérniük” – magyarázza Thomas Broberg. A rendszer ugyanazon elvek szerint épül fel, mint az emberi szem, és ennek következtében sötétben és rossz időben az emberekhez hasonlóan rosszabbul is lát.

Az adaptív tempomat (ACC) és követési távolság ellenőrző rendszer most már dugóban is jól használható. A radar adatai alapján működő ACC rendszer egészen a teljes megállásig megtartja az előző járműhöz képest beállított követési időközt. A korábbi verzió 30 km/óra alatti sebességeknél nem volt aktiválható, azonban az új rendszer már képes teljes kényelmet biztosítani a sofőr számára a sok elindulást és megállást megkövetelő dugókban is. Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a továbbfejlesztett ACC rendszer célja, hogy normál menethelyzetekben kényelemesebbé tegye az automata váltós modellek vezetését.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.